Poza rozrywkowym aspektem filmu, istnieje także aspekt komunikacyjny, który nierozerwalnie łączy się z obrazem. Rzadko uświadamiamy sobie, że przekaz filmowy może niezwykle silnie wpłynąć na mentalność ludzi, nawet w kontekście światopoglądowym. Jakiś czas temu święcił triumfy w polskim kinie film Wojciecha Smarzowskiego pt. „Kler”. Twórca zapoczątkował tym filmem szeroką, medialną dyskusję na temat Kościoła Katolickiego w Polsce, mógł też realnie wpłynąć na przekonania ludzi. O sile filmu, który może być liderem społeczeństwa, opowie Mayu Gralińska-Sakai, studentka kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Siła przekazu

Pomijając filozoficzne dyskusje na temat wzajemności w relacji twórca-dzieło, sukces przekazu jest wtedy, kiedy artysta oprawi sztukę w indywidualne zabiegi artystyczne i utożsami widza z pewnymi emocjami, które poruszą go i skłonią go do refleksji. Niestety, nie można oczekiwać, że każdy widz zrozumie, odbierze i poczuje ten przekaz w taki sposób, o którym myślał twórca. Przykładem może być tu przemoc pokazywana w filmach Quetnina Tarantino. W internecie znajdujemy setki opinii, które wskazują na istniejącą zależność między wykreowanym kultem „gun violence” a np. wzrostem liczby strzelanin w Ameryce. Znamienna wydaje się w związku z tym wypowiedź Tarantino: „(...) filmy mają na celu pozwolić uwierzyć. Chodzi o wyobraźnię. Częścią tego jest to, że staramy się stworzyć realistyczne doświadczenie, ale my je udajemy. I fałszowanie to sztuka, czyli uwierzenie, że fałsz może być prawdą. Nie sądzę, żeby w filmie było miejsce na prawdziwą śmierć” – kontynuował twórca (IndieWire, 2013). Jest to fragment obronnej wypowiedzi Tarantino w wywiadzie, w którym dziennikarz zarzuca mu właśnie „inspirowanie” się przemocą. Jak się okazuje bowiem, film może być punktem wyjścia – w pozytywnym, ale i negatywnym znaczeniu – dla różnych zjawisk. 

Odpowiedzialność twórców filmowych

Twórcy filmowi to też biznesmeni. Branżę filmową można porównać do ogromnej machiny, na czele której stoi lider-wizjoner i od którego zależy wszystko, co wydarzy się na planie, ale to tylko tak się wydaje. Kto w branży filmowej decyduje o finalnych rozwiązaniach? Oczywiste jest, że odpowiedzialność ta spoczywa na osobie dysponującej budżetem przyznanym na dany projekt, innymi słowy posiada obecnie największe i najsilniejsze narzędzie władzy. Obiegowa opinia mówi, że Ameryką rządzi Hollywood. Znani aktorzy i aktorki mają niemal taką samą władzę, a co najmniej wpływ na społeczeństwo, porównywalny z politykami. Barack i Michelle Obama podpisali ostatnio wieloletni kontrakt z Netflixem: „Barack i ja zawsze wierzyliśmy w siłę opowiadania, która nas inspiruje, abyśmy myśleli inaczej o otaczającym nas świecie i abyśmy mogli otworzyć nasze umysły i serca innym " – powiedziała Michelle Obama. Z kolei Ted Sarandos (Netflix Chief Content Oficer) skomentował to wydarzenie następująco: „Barack i Michelle Obama mają wyjątkową pozycję, aby odkrywać i pokazywać historie ludzi, którzy mają wpływ na ich społeczności i dążą do zmiany świata na lepsze. Jesteśmy niesamowicie dumni, że zdecydowali się na współpracę z Netflix, który jest nową przestrzenią dla ich niesamowitych umiejętności narracyjnych.” (me-dia.netflix.com, May 2018). Para liderów politycznych, która zdobyła sympatię ludzi na całym świecie, postanowiła wpłynąć filmem na społeczeństwo. Z usług Netflixa korzysta już 125 mln ludzi w 190 krajach, i fakt ten jest uznawany za początek nowej ery, gdyż film stał się niezwykle łatwo dostępną rozrywką.

Film jako narzędzie propagandy

Kraje, które w dalszym ciągu tkwią w systemach komunistycznych i autokratycznych stosują propagandę właśnie w sztuce. Historia filmu zawiera całkiem interesujący propagandowy rozdział. Jednym z przykładów tej propagandy może być film „The Triumph of the Will” z 1935 roku, którego reżyserką była Leni Riefenstahl, wielbicielka Adolfa Hitlera. Natomiast sam Adolf Hitler był producentem filmu. Znawcy tematu mówią, że jest to jeden z najskuteczniejszych i legendarnych filmów propagandowych szerzących nacjonalizm i faszyzm, zachwalających i promujących działalność polityczną Hitlera, który okrzyknięto wtedy ogromnym sukcesem. Na tle innych filmów dokumentalnych, film Riefenstahl wyróżniał się środkami artystycznymi takimi jak m.in. dynamika obrazu. Jak na tamte czasy można śmiało stwierdzić, że film ten był innowacyjny i dysponował ogromną siłą przekazu na ówczesnego widza. Opinię tę potwierdzają liczne wypowiedzi medialne publikowane w prasie światowej: „Film „Triumf woli” uwiódł wielu mądrych mężczyzn i kobiety, przekonał ich do podziwiania, a nie pogardzania, i niewątpliwie zdobył przyjaźń nazistów jako sprzymierzeńców na całym świecie" (The Independent, 2003).

Gdy zapoznajemy się z informacjami o życiu i twórczości Leni Riefenstahl, to łatwo zauważymy, że historia jej kariery robi niemałe wrażenie. Ścieżkę zawodową zaczęła jako tancerka, między innymi pod skrzydłami takich osobowości jak Mary Wigman, która rozpoczęła nurt ekspresjonistyczny (także taniec wyrazisty). Do filmu trafiła jako aktorka a następnie sama stworzyła film, pisząc scenariusz, reżyserując, będąc główną aktorką i zajmując się montażem materiału. Pierwsze filmy Riefenstahl okazały się sukcesem i zainteresowali się nimi politycy pełniący wówczas władzę. Jednym z nich był Adolf Hitler, który stał producentem i promotorem wspomnianego już filmu “Triumf Woli”. Po zakończeniu drugiej wojny światowej Leni Riefenstahl została zamknięta w więzieniu. Po 4 latach wypuszczono ją na wolność i oskarżono o przynależność do partii nazistowskiej, choć jak się potem okazało, nigdy oficjalnie do tej partii nie wstąpiła. W 1952 roku uzyskała status osoby całkowicie zwolnionej z aresztu i oczyszczonej z postawionych wcześniej zarzutów. Po latach, w jednym z wywiadów, Riefenstahl tak oto tłumaczyła i usprawiedliwiała swoją propagandową twórczość filmową: „Ten film nie był dla mnie kwestią polityczną, lecz organizacyjną. Tak samo filmowałabym w Moskwie, gdybym musiała, albo w Ameryce, gdyby odbywało się tam coś takiego. Niezbyt chętnie, ale gdybym musiała byłoby tak samo. Fotografowałam i filmowałam konkretną materię, motywy - najlepiej jak umiałam. I było mi wszystko jedno, czy chodzi o politykę, czy owoce i warzywa, czy też o coś innego.” (wypowiedź z 1993 roku). Film „Triumf Woli” doczekał się kontrodpowiedzi i w 1940 roku powstała komedia „The Great Dictator” w roli głównej z Charlie Chaplinem, nominowana do pięciu nagród Film Academy Awards.

Wielu widzów doskonale pamięta scenę, w której dyktator w swoim gabinecie bawi się balonem-globusem, odbijając go z taneczną lekkością w rytm pogodnej, lekkiej muzyki i potem widzimy jak balon pęka. W finałowej scenie, gdzie główny bohater ucieka z obozu koncentracyjnego i zostaje pomylony z postacią dyktatora w wyniku czego, jest zmuszony wygłosić przemówienie emitowane w publicznej telewizji, ogłasza zmianę poglądów i swoim monologiem, gorąco wyraża patos humanizmu.

Filmy jako kamienie milowe w historii ludzkości

Wreszcie można wyróżnić przykłady filmów, które brały udział w procesie uświadamiania ludzi o bieżącym i następującym rozwoju cywilizacyjnym, które były kamieniami milowymi w dziejach ludzkości. Przykładem może być tu „2001: Odyseja Kosmiczna” z 1968 roku w reżyserii Stanleya Kubricka, jeden z najbardziej przełomowych filmów fantastycznych, gdzie dzięki poetyckiej i ponadczasowej formie, widz wprowadzony zostaje w dotąd niewyobrażalny dla człowieka świat życia w kosmosie. Film ten miał tak dużą siłę odziaływania, że stał się istotnym impulsem dla powstania ruchu hipisowskiego oraz zainspirował Davida Bowiego do stworzenia piosenki „Space Oddity”. Można założyć, że to przełomowe dzieło filmowe Kubricka rozpoczęło proces rozwoju świadomości społecznej dotyczącej eksploracji kosmosu i przygotowało grunt do lądowania człowieka na księżycu, które nastąpiło w rok po premierze filmu. Sam reżyser tak oto skomentował sens i cel stworzenia tego filmu: „Chciałem stworzyć wizualne doświadczenie, przekraczające racjonalne pojmowanie, docierające bezpośrednio do podświadomości, ze swą zawartością emocjonalną i filozoficzną. Zapragnąłem, by film ten stał się subiektywnym doświadczeniem, dotykającym najgłębszych pokładów świadomości, tak jak potrafi to czynić muzyka. Filozoficzne i alegoryczne znaczenie filmu, ma zależeć wyłącznie od jego odczytania przez indywidualnego widza.”

Podsumowując, można powiedzieć, że producenci i reżyserzy filmowi, świadomi ogromnej siły oddziaływania sztuki, wpływają na jednostkę i na społeczeństwo, starając się ukształtować pewne postawy. Film może służyć jako narzędzie do manipulacji emocjami, w tym pozytywnym i negatywnym aspekcie. Twórcy filmowi stają się świadomymi liderami społeczeństwa, którzy są traktowani jako wizjonerzy i mentorzy.

 

Autor

Mayu Sakai

Mayu Gralińska-Sakai

Studentka I roku kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Pełni funkcję koordynatorki projektu Filmowa Akademia Zarządzania, który jest oddolną inicjatywą studencką. Mayu jest także absolwentką warszawskiej szkoły baletowej i aktorką, występuje w teatrach, operach (“Zemsta Nietoperza”, “Umarłe Miasto”, “Turandot”, “Traviata”, “Upiór w Operze”) i w filmach (“Psubrat”,”Bodo”,”Kogel Mogel 3”). Jako artystka wielokrotnie pojawia się na planach, ale interesuję ją zarządzanie w filmie. Jej zdaniem, realizacja dobrego materiału filmowego jak i spektaklu teatralno-operowego, to wiele szczebli organizacyjnych i machina potęgi potencjału ludzkiego, za którym stoi inteligentne zarządzanie i przywództwo.

Lider przyszłości - jak wzmocnić swoją decyzyjność w biznesie? (videocast)

Za sukcesem każdej firmy stoją odpowiedni ludzie. Dlatego wspieranie autonomii pracowników, zachęcanie ich do kreatywnego myślenia i samodzielnego działania ma kluczowe znaczenie zarówno dla efektywności organizacji, jak i – satysfakcji zawodowej zatrudnionych w niej osób. Zresztą, jedno napędza drugie. Ludzie, którzy potrafią odróżnić odwagę od…

Czy ekologia to tylko moda w biznesie?

ESG (Environmental, Social, Governance), czyli zestaw kryteriów stosowanych do oceny wpływu danej firmy na środowisko jest teraz mocno obecne w świecie biznesu. Wiele osób stawia sobie pytanie, czy to początek trwałej zmiany, czy jedynie chwilowy trend i efektowne narzędzie marketingowe. Z jednej strony – coraz…

Klucz do sukcesu. Jak determinacja i rozwój osobisty zmieniają marzenia w rzeczywistość (videocast)

Promotor polskiego designu, wybitny przedsiębiorca, mecenas sztuki i mentor. Piotr Voelkel, pełniący funkcję założyciela Uniwersytetu SWPS, od lat poprzez swoje działania udowadnia, że biznes, nauka i sztuka to przestrzenie, które nie tylko nie stoją do siebie w opozycji, ale też doskonale się uzupełniają. Voelkel wykreował…

Zachowanie pod kontrolą. Jak nauki behawioralne zmieniają zarządzanie i polityki publiczne? (videocast)

Nakazy i zakazy nie są jedyną dostępną formą regulacji społecznych; co więcej, nie zawsze są formą najskuteczniejszą. Na działania publiczne można również wpływać wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii czy ekonomii behawioralnej, co z kolei pozwala lepiej zrozumieć faktyczne mechanizmy podejmowania decyzji. Zamiast nakazywać i zakazywać…

Jak Twój biznes może skorzystać na współpracy z uczelnią wyższą? (videocast)

Jak będzie wyglądał rynek pracy 2025? Nad tą kwestią zastanawia się wielu pracodawców i pracowników u progu kolejnego roku. Uniwersytet SWPS może być pomocny w znalezieniu odpowiedzi na to pytanie, bo to właśnie my kształcimy przyszłe kadry. To nie przypadek, że każdego roku absolwenci Uniwersytetu…

Kompetencje przyszłości, czyli co warto wiedzieć, a co trzeba umieć? (videocast)

W czasach postępu technologicznego, globalizacji oraz zmieniających się oczekiwań rynku, nie da się zbudować innowacyjnego, konkurencyjnego biznesu nie „uciekając do przodu”. Co to dokładnie znaczy? Odpowiedź jest prosta – kompetencje przyszłości. Warto o nich pomyśleć już dziś, inwestując w odpowiednią wiedzę i umiejętności. Jakie czynniki…

Lifelong learning, czyli jak ciągłe uczenie się wzmacnia decyzyjność? (podcast)

Zwiększa kreatywność, rozwija umiejętności analityczne, buduje pewność siebie i odporność na stres. A to tylko niektóre korzyści płynące z lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie. Regularne stymulowanie mózgu sprawia, że lepiej funkcjonujemy w sytuacjach wymagających natychmiastowej reakcji, skuteczniej oddzielamy fakty od cudzych opinii,…

Projektowanie innowacji to projektowanie życia

Marzysz, by twoja aktywność zawodowa była czymś więcej niż tylko rutynowym dodatkiem do codziennego życia? Chcesz w niej odnaleźć źródło satysfakcji, inspiracji i rozwoju? Wobec tego jesteś we właściwym miejscu. Zwłaszcza jeśli nie boisz się zmian, potrafisz adaptować się do nowych warunków i pragniesz aktywnie…

Znaczenie dobrostanu w pracy, czyli jak budować zdrowe środowisko pracy w nowoczesnej organizacji? (podcast)

Po latach promowania bezwzględnej strategii zarządzania zespołem, opartej na instrumentalnym traktowaniu pracownika, przyszedł czas na zmianę. Przedsiębiorcy wiedzą już, że dobrostan zatrudnionych ludzi, to układ win-win, czyli źródło obustronnej korzyści. Pracownicy w dobrej kondycji psycho-fizycznej, którzy komfortowo czują się w miejscu pracy, są silniej zmotywowani, bardziej efektywni…

Czym zachęcić do pracy i jak zatrzymać talenty z pokolenia Z? (podcast)

Zetki, inaczej – pokolenie Z, to najmłodszy narybek na rynku pracy. Wychowani w erze cyfrowej, traktują smartfon jak przedłużenie ręki, a szybki dostęp do informacji – jak przysłowiową wodę w kranie. W odróżnieniu od pokoleniowych poprzedników, oprócz ścieżek awansu i wysokości wynagrodzenia, interesuje ich także…

Jak młodzi liderzy tworzą przyszłość? Strategiczne myślenie i emocje w przywództwie (podcast)

W jaki sposób zbudować i, co ważniejsze, utrzymać zaangażowanie zespołu w obliczu ciągłych zmian? Młodzi liderzy nie mają dziś łatwego zadania. Świat pędzi, a okoliczności społeczne i rynkowe stają się coraz mniej przewidywalne. Dawne podręcznikowe zasady zarządzania ludźmi nie przystają do naszej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć,…

Jak skutecznie podnosić kompetencje managerskie? (podcast)

Współpraca między światem akademickim a biznesem jest kluczowa szczególnie dziś, gdy galopujący rozwój domaga się równowagi na poziomie gospodarczym, społecznym czy kulturowym. Inaczej mówiąc – wymaga troski o to, by mądrze i skutecznie wpływać na kształt współczesnego świata. Właśnie ten cel połączył w działaniach: PwC – globalną organizację doradczą…

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia?

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia