W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”, ani „Do widzenia”. W czwartek okazuje się, że dostałaś o połowę niższą premię niż inni, bo jak wyjaśnia „za gorsze pomysły gorzej płaci”. Najpierw myślisz, że to incydent, później, tłumaczysz sobie, że taka jest specyfika tej pracy, a kolega podpowiada: „Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego”. Czujesz się czarną owcą firmy, każdy kolejny dzień staje się katorgą, nie pracujesz efektywnie. Zastanawiasz się, co z tobą jest nie tak.

Czy działania, które trudno wprost określić jako nękanie pracownika i znęcanie się nad nim to już mobbing? Czym jest mobbing w białych rękawiczkach i jak go rozpoznać? Dlaczego, gdy padamy ofiarą mobbingu, szukamy najpierw winy w sobie? Zastanawiamy się nad tym z psycholożką i badaczką mobbingu dr Agnieszką Mościcką-TeskeUniwersytetu SWPS.

Mobbing nasz powszedni

Jak podaje Kodeks pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu go, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie go oraz izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Częstym skutkiem mobbingu jest rozstrój zdrowia. Mobberem może być przełożony lub współpracownik, mobbingować może nawet grupa osób. W Polsce, podobnie jak na Zachodzie, zjawisko to dotyczy ok. 10 proc. pracowników. Są sektory, gdzie jest znacznie częstsze i obejmuje aż 20 proc. zatrudnionych – szczególnie w szkolnictwie, administracji publicznej, służbie zdrowia i służbach mundurowych.

Od 2004 roku przed mobbingiem chroni nas prawo pracy. Każda firma powinna mieć określoną Wewnętrzną Politykę Antymobingową. Jednak paragrafy nie zawsze są w stanie ochronić pracownika przed przemocą psychiczną, szczególnie jeśli często przyjmuje ona formy trudne do jednoznacznej interpretacji.

Ogromna część zachowań mobbingowych to zachowania na granicy akceptowalności społecznej. Kiedy doświadczamy ich jednorazowo, nie widzimy w nich niczego niepokojącego.

Zachowania na granicy akceptowalności społecznej

– Ogromna część zachowań mobbingowych to zachowania na granicy akceptowalności społecznej. Kiedy doświadczamy ich jednorazowo, nie widzimy w nich niczego niepokojącego. To jest właśnie mobbing w białych rękawiczkach. Zdarza się przecież, że ktoś komuś nie odpowie „Dzień dobry” lub zapomni przekazać informacje o zebraniu – to normalne – tłumaczy Agnieszka Mościcka-Teske. Tego rodzaju nieprzyjemne działania „pod płaszczykiem normalności” trudno jest jednoznacznie sklasyfikować i uznać za patologiczne. – Dlatego mamy tak ogromny problem z dochodzeniem swoich praw w postępowaniach wyjaśniających w firmach lub przed sądem – zauważa Agnieszka Mościcka-Teske.

Jak rozpoznać mobbing?

Jeśli z czasem okazuje się, że nieprzyjemności w pracy masz tylko ty, że jesteś traktowana inaczej niż inni pracownicy, że sytuacja powtarza się kilka razy w tygodniu od paru miesięcy – to sygnał, że jesteś mobbingowana. – Nigdy nie jest tak, że mobber realizuje tylko jeden rodzaj wrogiego, negatywnego zachowania wobec danej osoby – mówi Agnieszka Mościcka-Teske. Mobbing jest działaniem długotrwałym i uporczywym. Jego skutki wpływają nie tylko na samopoczucie pracownika, lecz także na relacje w zespole, zmieniają sposób, w jaki jest się postrzeganym przez kolegów i obniżają pozycję zawodową.

Istnieją narzędzia, dzięki którym mobbing można jednoznacznie „zdiagnozować”. – Zachowania zaliczane do mobbingowych można znaleźć na tzw. listach mobbingowych opracowanych przez badaczy – wskazuje Agnieszka Mościcka-Teske. – Działania, których doświadczamy, możemy zanalizować według tego, czy są już ujęte na listach mobbingowych, które są publikowane przez organizacje zajmujących się zdrowiem osób pracujących albo ich bezpieczeństwem. Najbardziej popularna jest lista Heinza Leymanna, ujęta w ustrukturowany wywiad diagnostyczny LIPT – Leymann Inventory Psychological Terrorization, opisujący 45 zachowań mobbingowych, które według tego badacza występują najczęściej. Wielu z nich nie odbierzemy jako atak, ale coś mieszczącego się w normie społecznej, w szczególności jeśli zdarzają się sporadycznie – mówi Agnieszka Mościcka-Teske.

Niestety nie mamy jeszcze opracowanej polskiej listy mobbingowej. Gruntowne badania na temat mobbingu w Polsce przeprowadził niedawno zespół psychologów: Agnieszka Mościcka-Teske, Marcin Drabek i Dorota Merecz. Lista nazwana MDM zostanie opublikowana w 2019 roku. Istnieje jednak jedno narzędzie, które jest adaptacją zagranicznych materiałów. Magdalena Warszewska-Makuch z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Warszawie przygotowała polską wersję NAQ – Negative Acts Questionnaire, czyli kwestionariusza Einarsena, w której wymienionych jest 20 zachowań mobbingowych.

Szef może być niezadowolony z twojej pracy, ale jeśli krytyka idzie w parze z jego nieeleganckimi zachowaniami, jeśli dotyczy wszystkiego, jeśli realizacja zadań innych pracowników nie jest źle oceniana – wtedy możemy mówić o mobbingu.

Mobbing a krytyka i nieprawidłowe zarządzanie

Szef cię krytykuje? Niestety ma prawo komentować twoją pracę. – Pracodawca ma narzędzia motywujące i dyscyplinujące pracownika i może z nich korzystać. Twój projekt otrzymał małą liczbę punktów, więc dostajesz niższą premię – to normalne – zaznacza Agnieszka Mościska-Teske. Rzecz się jednak zmienia, jeśli tylko ty w zespole robisz wszystko nie tak. – Szef może być niezadowolony z twojej pracy, ale jeśli krytyka idzie w parze z jego nieeleganckimi zachowaniami, jeśli dotyczy wszystkiego, jeśli realizacja zadań innych pracowników nie jest źle oceniana – wtedy możemy mówić o mobbingu – dodaje.

Zachowania mobbingowe mogą mieć swoją przyczynę w nieprawidłowym zarządzaniu. Wielu pracodwaców stosuje motywację przez zastraszanie, za sprzeciw lub zakwestionowanie czegoś przez podwładnego wprowadzają sankcje lub kary, sądzą, że jedyna siła, jaką dysponują, to autorytet formalny. – Jeśli szef ma tak samo wygórowane wymagania i (nieodpowiednie) podejście do danej grupy pracowników, np. do wszystkich młodych czy do wszystkich nowych w dziale, dyskryminuje, jest autorytarny, to możliwe, że on, czy firma w ogóle, ma wadliwy system zarządzania – mówi Agnieszka Mościcka-Teske.

Ludzie czasami poszukują osób, w których mogą ulokować swoje frustracje, uczucie zazdrości lub inne negatywne emocje.

Funkcja kozła ofiarnego

Dlaczego szefowie i współpracownicy szukają wokół siebie osób, które mają być wszystkiemu winne albo wszystko robią źle? W momencie kryzysu, dezintegracji czy zagrożenia, by powrócić do stanu utraconej równowagi, grupa wybiera sobie ofiarę. – By zrozumieć funkcję tzw. kozła ofiarnego, należy odwołać się do dynamiki grupy i do psychologicznych procesów jej funkcjonowania. W osobie, która wyróżnia się – wyraźnie pozytywnie (jest bardzo uzdolniona, idzie do przodu) bądź w inny sposób (jest cicha i czujna) – lokalizowane są trudne emocje, które przeżywa zespół, dany pracownik lub szef. Jest to naturalny proces. Ludzie czasami poszukują osób, w których mogą ulokować swoje frustracje, uczucie zazdrości lub inne negatywne emocje. – zauważa Agnieszka Mościcka-Teske.

Dlaczego obwiniamy siebie?

– Kiedy następuje zachwianie w relacjach społecznych, a występowanie mobbingu do takich zjawisk należy – bo ktoś się nas „czepia”, wytyka błędy, gorzej nas traktuje – to jako istoty społeczne mamy tendencję do analizowania tego, czy takiej reakcji nie spowodowało nasze zachowanie. Osoba poszkodowana mobbingiem ponosi duże straty, odczuwa, że normy społeczne zostały złamane i że mogła mieć na to wpływ, więc obwinia siebie – zaznacza Agnieszka Mościcka-Teske. – Kiedy coś „nie gra”, zaczynamy mieć poczucie winy. Jeśli ono się przedłuża, pojawia się też wstyd. Podobny mechanizm obserwujemy w przemocy domowej – dodaje.

Upokorzeni, skrępowani i zastraszeni zamykamy się w sobie. Jeśli jako osoby poszkodowane mobbingiem nie zapewnimy sobie wsparcia społecznego (rozmawia z bliskimi i ze znajomymi o tym, co się dzieje), nie możemy zweryfikować trudnej sytuacji, w jakiej się znajdujemy. – Pozostając we własnych schematach poznawczych rozumienia swojego położenia, nie rozwiązując problemu i tkwiąc w sytuacji przemocy, ból związany z mobbingiem tylko się potęguje – tłumaczy Agnieszka Mościcka-Teske.

 

45 zachowań mobbingowych według Heizna Leymanna

Oddziaływania zaburzające możliwości komunikowania się:

  • Ograniczanie przez przełożonego możliwości wypowiadania się
  • Stałe przerywanie wypowiedzi
  • Ograniczanie przez kolegów możliwości wypowiadania się
  • Reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem i pomstowaniem
  • Ciągłe krytykowanie wykonywanej pracy
  • Ciągłe krytykowanie życia prywatnego
  • Napastowanie przez telefon
  • Ustne groźby i pogróżki
  • Groźby na piśmie
  • Ograniczanie kontaktu przez poniżające, upokarzające gesty i spojrzenia
  • Różnego rodzaju aluzje, bez jasnego wyrażania się wprost


Oddziaływania zaburzające stosunki społeczne:

  • Unikanie przez przełożonego rozmów z ofiarą
  • Nie dawanie możliwości odezwania się
  • W pomieszczeniu, gdzie ofiara pracuje, przesadzenie na miejsce z dala od kolegów
  • Zabronienie kolegom rozmów z ofiarą
  • Traktowanie jak powietrze


Działania mające na celu zaburzyć społeczny odbiór osoby:

  • Mówienie źle za plecami danej osoby
  • Rozsiewanie plotek
  • Podejmowanie prób ośmieszenia
  • Sugerowanie choroby psychicznej
  • Kierowanie na badanie psychiatryczne
  • Wyśmiewanie niepełnosprawności czy kalectwa
  • Parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia lub gestów w celu ośmieszenia osoby
  • Nacieranie na polityczne albo religijne przekonania
  • Żarty i prześmiewanie życia prywatnego
  • Wyśmiewanie narodowości
  • Zmuszanie do wykonywania prac naruszających godność osobistą
  • Fałszywe ocenianie zaangażowania w pracę
  • Kwestionowanie podejmowanych decyzji
  • Wołanie na ofiarę używając sprośnych przezwisk lub innych wyrażeń, mających ją poniżyć
  • Zaloty lub słowne propozycje seksualne


Działania mające wpływ na jakość sytuacji życiowej i zawodowej:

  • Nie dawanie ofierze żadnych zadań do wykonania
  • Odbieranie prac zadanych wcześniej do wykonania
  • Zlecanie wykonania prac bezsensownych
  • Dawanie zadań poniżej umiejętności
  • Zarzucanie wciąż nowymi pracami do wykonania
  • Polecenia wykonywania obraźliwych dla ofiary zadań
  • Dawanie zadań przerastających możliwości i kompetencje ofiary w celu jej zdyskredytowania


Działania mające szkodliwy wpływ na zdrowie ofiary:

  • Zmuszanie do wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia
  • Grożenie przemocą fizyczną
  • Stosowanie niewielkiej przemocy fizycznej
  • Znęcanie się fizyczne
  • Przyczynianie się do ponoszenia kosztów, w celu zaszkodzenia poszkodowanemu
  • Wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu zamieszkania, lub miejscu pracy ofiar
  • Działania o podłożu seksualnym

Ekspert

258 agnieszka moscicka teske

dr Agnieszka Mościcka-Teske

Psycholożka, psychoterapeutka, trenerka umiejętności psychologicznych i biegła sądowa, powoływana jako ekspert w sprawach o mobbing i molestowanie seksualne w miejscu pracy. Zajmuje się problematyką stresu i sposobów radzenia sobie z nim, z uwzględnieniem czynników indywidualnych i środowiskowych, które chronią człowieka przed negatywnymi skutkami stresu. Tworzy, współtworzy i realizuje programy szkoleniowe i edukacyjne z zakresu rozwijania umiejętności społecznych (komunikowania się, asertywności, funkcjonowania w grupie), sposobów radzenia sobie ze stresem oraz radzenia sobie z agresją, mobbingiem, molestowaniem seksualnym i dyskryminacją w miejscu pracy. Na poznańskim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii klinicznej, psychologii zdrowia i psychologii pracy.

Autor

 

Marta Januszkiewicz

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Jak być dobrym liderem w branży IT? Między władzą, a odpowiedzialnością. Krzysztof Szukieć (Stepwise)

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Lider w nowej rzeczywistości. Jak zarządzać i zwyciężać kryzysy - Magda Dziewguć (Google Cloud PL)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Jak robić karierę i wyniki w zarządzaniu? Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Lider w technologicznym świecie - czy tego można się nauczyć? Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Efektywność w zarządzaniu - jak ją osiągnąć? Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”