Big Data, zbieranie i analizowanie gigantycznej ilości danych, budzi wiele emocji. Firmy i instytucje widzą w Big Data szanse na podniesienie konkurencyjności i zwiększenie zysków, zaś obywatele cyfrowego świata niepokoją się o swoją prywatność. „Nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać” – mówi Kuba Piwowar, analityk w Google, który w wywiadzie dla Strefy Zarządzania tłumaczy, jak nie dać się zwieść medialnemu „mrocznemu” obrazowi Big Data.

Ewa PlutaPorozmawiajmy o mrocznej stronie Big Data.

Kuba PiwowarNie chciałbym poprzez tę rozmowę wpisywać się w aktualny trend, który polega na demonizowaniu Big Data. Ta kwestia jest o wiele bardziej skomplikowana, i mocno zniuansowana. Dane na nasz temat zbieramy stosunkowo od dawna i podstawowy cel, dla którego to robimy, jest lepsze poznanie i opisanie tego, jak funkcjonujemy, jakie tworzymy relacje, jak reagujemy na rzeczywistość, co myślimy i czego potrzebujemy. Jeśli lepiej będziemy siebie rozumieć, to łatwiej przychodzić nam będzie niesienie sobie pomocy.

Jednocześnie, oczywiste zagrożenia związane z przetwarzaniem wielkich zbiorów danych należy rozpatrywać z dwóch stron. Z jednej strony, jako użytkownicy internetu, mamy świadomość, że dane na nasz temat są zbierane, ale nie wiemy, w jaki sposób różne instytucje później je wykorzystują. Z drugiej, zdarzyć się może, że nie zdajemy sobie sprawy, że jakiekolwiek dane o nas w ogóle zostały zebrane.

Odwiedzamy strony internetowe, zaznaczamy zgody dotyczące przetwarzania danych, udostępniamy adresy mailowe, bierzemy udział w konkursach i szukamy odpowiedzi na przykład na pytanie, jaką pizzą dziś jesteśmy. To, bez cienia ironii, cenne informacje dla firm, które te dane zbierają. Potem są one wykorzystywane na wiele sposobów: umożliwiają tworzenie profili klientów, segmentację oraz korelowanie ich zachowań na podstawie danych z wielu źródeł. Dzięki Big Data firmy coraz lepiej diagnozują potrzeby swoich klientów, a reklamodawcy są skuteczniejsi w komunikowaniu produktów i usług. Za możliwość korzystania z części z nich bez opłat wnosimy daninę w postaci informacji o tym, kim jesteśmy i jak się zachowujemy oraz co kupujemy. Dobrze dopasowane do naszych potrzeb produkty i usługi zwyczajnie lepiej się sprzedają, gdyż odpowiadają na to, co aktualnie zajmuje nam czas i uwagę.

Ewa PlutaZgadzamy się na to. Często jednak trudno dotrzeć do informacji na temat dalszych losów danych, które zostawiamy w sieci.

Kuba PiwowarTo, że nie wiemy, w jakim celu są zbierane i przetwarzane nasze dane, niekoniecznie wynika z tego, że  firma chce zataić ten fakt. Raczej to my nie chcemy, żeby kontakt ze światem cyfrowym był zapośredniczony przez setki stron umów, które być może powinniśmy czytać. Szybko odhaczamy okienka i przechodzimy do serwisu internetowego. Oczywiście podstawą takiej relacji jest zaufanie: użytkownicy i użytkowniczki internetu ufają, że ich dane przetwarzane są w sposób niezagrażający im, ale ułatwiający kontakt z odwiedzaną stroną lub używaną aplikacją.

Big Data jest jednak potrzebne i wartościowe. Sprawia, że internet czy aplikacje stają się coraz lepiej dopasowane do naszych potrzeb, rozwijane są badania naukowe i trwa postęp, na przykład w medycynie. Myślę tu na przykład o aplikacjach, które zbierają dane na temat zdrowia czy wspierające trening. Aplikacja współpracuje z pulsometrem i umożliwia rejestrację tętna, do którego użytkownik lub użytkowniczka może dostosować tempo biegu.

I znowu, to pozytywne z założenia zjawisko, mające na celu usprawnienie naszych treningów, może rodzić pytania o wrażliwe przecież dane, czyli dotyczące naszego zdrowia. Wiele z nich udostępniamy firmie, o której niespecjalnie dużo wiemy, a która może je wykorzystać nie tylko do stworzenia naszego profilu biegacza, ale też w celach reklamowo-sprzedażowych. Może też szybko wyciągnąć daleko idące wnioski z naszej aktywności. Jeśli często biegamy, prawdopodobnie zostaniemy wrzuceni do segmentu zapalonych biegaczy, do których będą kierowane reklamy droższych akcesoriów sportowych, bo jesteśmy skłonni wydać na nie więcej. Jeśli biegamy rzadziej, dostaniemy ofertę tańszych produktów lub w ogóle nie będziemy jej widzieć.

Ewa PlutaNa ile firmy korzystające z Big Data ingerują w nasze wybory? Dzięki Big Data można rozpoznać nie tylko aktualne potrzeby konsumentów, lecz także przewidzieć przyszłe.

Kuba PiwowarTo jest szerokie pytanie, które dotyczy nie tylko Big Data, lecz marketingu w ogóle. Zapytano kiedyś Henry’ego Forda o  źródło sukcesu modelu samochodu Ford T. Odpowiedział: „Nie korzystaliśmy z badań marketingowych – gdybyśmy zapytali klientów, czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli, czym właściwie jest samochód”.

Słuszna wydaje mi się idea zbierania i przetwarzania danych po to, by coraz lepiej poznać człowieka, zrozumieć jego motywacje i zachowania. Może gdy będzie potrzebował pomocy, zostanie ona szybko i efektywnie zaoferowana? Najnowsze modele Apple Watch reagują w sytuacji niekontrolowanego upadku (dzięki wbudowanemu w nie akcelerometrowi) i – przy braku reakcji z naszej strony – wysyłają monit do pogotowia. Jeśli jednak pyta mnie pani, jaka część dużych zbiorów danych jest wykorzystywana nieetycznie, to nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Mogę się jednak odwołać do badania  opublikowanego przez portal Stack Overflow, skupiający deweloperów z całego świata. Zapytano ich o etykę zawodu deweloperskiego, a konkretnie, czy byliby w stanie napisać nieetyczny kod. Czyli taki, który umożliwia wyłudzenie pieniędzy czy wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. 5 proc. odpowiedziało, że tak. W środowisku zajmującym się Big Data jest wręcz odwrotne dążenie, mianowicie, by wprowadzić uniwersalny kodeks dobrych praktyk w pracy na dużych zbiorach danych, a przynajmniej uświadamiać i edukować takie osoby o ciążącej na nich odpowiedzialności. Decyzje podejmowane na podstawie analizy danych, to nie żadna abstrakcja, one dotyczą konkretnych ludzi i wpływają na ich losy.

Ewa PlutaCzyli zbiory danych nie są moralnie neutralne?

Kuba PiwowarNie istnieją moralnie neutralne dane. Dane zawsze są zbierane i przetwarzane  w określonym celu. Dopiero sposób ich wykorzystania oraz jego konsekwencje można oceniać w kategoriach moralnych. Możemy być przekonani, że przygotowaliśmy świetny produkt, np. aplikację służącą do skanowania i rozpoznawania twarzy, która sprawdza się w systemach monitoringu. Dzięki niej mieszka nam się bezpieczniej. Ale, jak wynika z ostatnich badań, aplikacja ta gorzej radzi sobie z rozpoznawaniem twarzy osób o ciemnym kolorze skóry, zwłaszcza kobiet. I to może rodzić poważne obawy dotyczące skuteczności i aplikacyjności takich systemów. Z jednej strony może doprowadzić to do sytuacji, w której – ze względu na kolor skóry – zostanie do nas dopasowana usługa, która nie jest nam potrzebna lub uznani zostaniemy za kogoś innego niż jesteśmy. Z drugiej strony, udowodniono istnienie uprzedzeń w algorytmach rozpoznających twarz, które faworyzują osoby o jaśniejszym kolorze skóry, a dyskryminują osoby o ciemnej karnacji.

Pamiętajmy, że Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaUżytkownicy i użytkowniczki często obwiniają jednak „złą technologię”.

Kuba PiwowarNieufność względem Big Data w dużym stopniu bierze się z niewiedzy na temat sposobu, w jaki nasze dane są wykorzystywane. Kilka lat temu w USA przeprowadzono badanie, w którym zapytano uczestników, czy wiedzą, w jakim celu zbierane są ich dane. Część z nich uznała, że dane zbierane na ich temat nie wykraczają poza podstawowe cechy demograficzne, a na ich podstawie dokonywane są pewne dalsze założenia (że na przykład reklamę kleju do protez skieruje się do osób starszych). Pozostali domyślali się, że dane są zbierane i grupowane oraz że służą do tworzenia profili klientów na podstawie ich aktywności w sieci. Niewiedza sprawia, że jesteśmy przesadnie podejrzliwi wobec technologii. Lepiej zachować wobec niej zdrowy krytycyzm. Zdobycze technologii są często efektem ciężkiej pracy, która popycha naszą cywilizację do przodu i pomaga rozwiązywać palące aktualnie problemy. Nie należy jednak zapominać o tym, że część z tych osiągnięć służy po prostu zbijaniu kapitału, a oferowane nam przełomowe osiągnięcia bywają co najwyżej marketingową mrzonką. Warto interesować się rozwojem technologii, mądrze ją wykorzystując do ułatwiania sobie życia i urozmaicania go, ale z pełną świadomością kosztów.

Big Data jest tylko narzędziem. Rozmowa o zagrożeniach z nim  związanych powinna raczej dotyczyć ludzi i instytucji, którzy dzięki dużym zbiorom danych chcą zrealizować nieetyczne cele, i po to umyślnie je zatruwają lub wykorzystują do zdobycia konkretnych korzyści.

Ewa PlutaCzy zatem na siłę doszukujemy się zagrożeń związanych z Big Data? Czy należy się bać?

Kuba PiwowarParafrazując krążący ostatnio w internecie mem: nie należy się bać technologii, tylko trzeba ją poznać. Jak do każdej nowości technologicznej, tak i do Big Data powinniśmy podchodzić z ostrożnym entuzjazmem. Gdybym miał tworzyć zalecenia, to powiedziałbym, że warto starać się zrozumieć, dlaczego dana technologia powstała, jakie korzyści niesie ze sobą i kto z nich czerpie.

Ekspert

258 kuba piwowar

Kuba Piwowar

Kulturoznawca, socjolog. Ekspert z zakresu społecznych i kulturowych aspektów rozwoju technologii, Big Data, etyki i analizy danych. W obszarze jego zainteresowań znajduje się też sposób, w jaki algorytmy regulują nasze odbieranie kultury, relacje międzyludzkie, wybory konsumenckie i polityczne.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Jak być dobrym liderem w branży IT? Między władzą, a odpowiedzialnością. Krzysztof Szukieć (Stepwise)

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Lider w nowej rzeczywistości. Jak zarządzać i zwyciężać kryzysy - Magda Dziewguć (Google Cloud PL)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Jak robić karierę i wyniki w zarządzaniu? Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Lider w technologicznym świecie - czy tego można się nauczyć? Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Efektywność w zarządzaniu - jak ją osiągnąć? Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”