Chciwość opanowała naszą współczesność. Żyjemy w konsumpcjonistycznym świecie, karmionym kolejnymi zbędnymi produktami, które później zaśmiecają naszą planetę. Świadomość ludzi – i biznesu – jednak się zmienia. Jak wpływają na to organizacje pożytku publicznego? Na czym powinna polegać współpraca firm z NGO? Czego ludzie biznesu mogliby się nauczyć od ludzi organizacji pozarządowych? Jak wpływają one kształtowanie się ruchów społecznych i w rezultacie na rynek konsumencki? Na te i inne pytania odpowiada Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Bądźmy dla siebie partnerami
Na początku naszej drogi są wartości, którymi chcemy się kierować. A, jak wiemy, bywają one rozmaite. Jeśli nasza działalność ma być oparta tylko na tzw. wartościach profesjonalnych – że produkujemy szybko, tanio, dużo – mamy do czynienia z chciwością. Dlaczego lepiej postawić na wartości społeczne, jak wartość życia, integracja, ekologia, równość, demokracja, rozwój indywidualny, humanizm, rozwój talentów?
– Realna zmiana następuje w świecie demokratycznym tam, gdzie pojawiają się silne ruchy społeczne, a w świecie wolnego rynku tam, gdzie pojawiają się silne ruchy konsumenckie – mówi Paweł Łukasiak. To one prowadzą do transformacji naszego świata. Politycy patrzą już na tylko na ich skutki. NGO ma więc zarówno ważną misję do spełnienia, jaki i wielką moc. Jaka jest tak naprawdę siła i potencjał organizacji pozarządowych, jak wiele mogą dać – również jeśli chodzi o biznes?
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/dlaczego-wsp%C3%B3%C5%82praca-biznesu-z-3-sektorem-si%C4%99-op%C5%82aca/id1460686479?i=1000442816069
- https://open.spotify.com/episode/7A6mx8J82snxI0bbxTBNS2
- https://soundcloud.com/user-509252963/dlaczego-wspolpraca-biznesu-z-3-sektorem-sie-oplaca-pawel-lukasiak
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/a35759e9-8913-4353-bff8-3d1e67e35c96?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Prelegent
Paweł Łukasiak
Pprezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, członek Rady Mentorów Fundacji Dobra Sieć. Od ponad 20 lat jest aktywnie związany z trzecim sektorem. Stypendysta Fundacji Ashoka i Fundacji C.S. Motta. Ekspert w dziedzinie fundraisingu, społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i społecznego zaangażowania biznesu (CCI), twórca projektów CSR i CCI dla największych firm w Polsce. Autor i współautor wielu publikacji. Ważnym obszarem jego działalności jest promowanie współpracy w środowiskach biznesu i organizacji pozarządowych. Prowadzi mentoring w zakresie Venture Philanthropy w ramach Funduszu Podwójne Wyzwanie. W 2011 r. nagrodzony Medalem Solidarności Społecznej m.in. za propagowanie idei odpowiedzialności społecznej biznesu. W 2011 r. odznaczony przez prezydenta Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Członek Rady Społecznej Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara.