Z empatią wszystkim do twarzy. Także liderom i managerom, którzy coraz częściej rozumieją, że bez tej kompetencji społecznej trudno efektywnie zarządzać zespołem. „Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany?” – podkreśla w rozmowie z redakcją Uniwersytetu SWPS dr Milena Drzewiecka, psycholog społeczny, trenerka liderów.

Ewa Pluta: Prezes Microsoftu Satya Nadella powiedział kiedyś, że idealny szef nowoczesnej firmy powinien być pewny siebie, ambitny, ciekawy świata, zdolny do uczenia się przez cały czas i pokorny. Podkreślił jednocześnie, że cechy te na nic się nie zdadzą, jeśli szef nie będzie empatyczny. Dla Nadelli empatia jest też głównym motorem innowacji. Dlaczego empatia jest tak ważna w zarządzaniu?

dr Milena Drzewiecka: Podręcznikowo empatia znaczy tyle, co przyjmowanie i rozumienie cudzego punktu widzenia, szczególnie w postaci współbrzmienia emocjonalnego. Potocznie mówi się właśnie o zdolności do współodczuwania. To współodczuwanie nie oznacza jednak, że jeśli ktoś jest w rozpaczy, siadamy obok, załamujemy ręce i płaczemy razem z nim. Chodzi o to, by umieć przyjąć czyjąś perspektywę, „wejść w jego buty”, a nie traktować go… z buta.

Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany? Jeśli spojrzymy na oczekiwania wobec liderów to liczy się tak sprawczość, jak i wspólnotowość, a elementem tej wspólnotowości jest empatia, wyrażana choćby w sposobie komunikacji.

Tak w biznesie, jak i w życiu publicznym ludzie szukają emocjonalnie inteligentnych liderów. A empatia to przecież jedna z podstawowych składowych inteligencji emocjonalnej.

Instytut Gallupa przeprowadził badanie, w którym przeanalizował ponad milion zespołów pracowniczych i przeprowadził ponad 20 tysięcy wywiadów z liderami. Wszystko po to, żeby dowiedzieć się, dlaczego ludzie zdecydowali się podążać za najważniejszymi liderami w ich życiu. Tysiące badanych podkreśliło, że od lidera, za którym podąża, oczekuje: zaufania, empatii, stabilności oraz nadziei. Znowu empatia.

Empatia lidera ma oczywiste korzyści dla zespołu: sprzyja zaufaniu, ułatwia komunikację i pozytywnie wpływa na atmosferę. Ale korzyści są też po stronie lidera: empatia poszerza perspektywę, pozwala lepiej poznać pracowników czy kontrahentów, a zatem lepiej zarządzać relacjami z nimi. Co więcej, empatia jest składową świadomości społecznej a lekcje wyniesione z sytuacji wymagających empatii mogą wesprzeć rozwój osobisty.

Daniel Goleman wyróżnia 6 stylów przywództwa: autorytatywny (nazwany później wizjonerskim), jednoczący, wychowawczy, demokratyczny, normatywny i nakazowy. Wyniki jego badań wskazują, że w organizacjach biznesowych najlepsze efekty (np. zyski finansowe, wydajność pracowników, rozwój firmy) odnoszą liderzy, którzy potrafią posługiwać się inteligencją emocjonalną i łączyć różne style przywództwa. Szczególną uwagę zwraca na pierwsze cztery style jako te, które mają pozytywny wpływ na klimat organizacji. I jeśli prześledzimy, co łączy styl wizjonerski, jednoczący i wychowawczy zauważymy, że każdy z nich korzysta z empatii.

Czy są jednak sytuacje, w których empatia przeszkadza w zarządzaniu zespołem?

Empatia może być przeszkodą w zarządzaniu zespołem i w pracy samego zespołu choćby w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, gdy jest stosowana wybiórczo. Tzn. jeśli szef wykazuje empatię wobec tylko wybranych pracowników, to nie może liczyć na podniesione morale całego zespołu, ani na szczerą kooperację. Po drugie, empatia lidera może być przeszkodą, gdy inni jej nadużywają.

Przykład zespołu redakcji newsowej. W newsach, jak w szpitalu, czy na lotnisku czerwone kartki w kalendarzu to po prostu… kartki w kalendarzu. Nie można zamknąć drzwi i wywiesić kartki „dziś nie nadajemy.”Święta wymagają zatem ustalenia grafika dyżurów. Dobrą tradycją takich zespołów jest zasada, że redaktorzy rotacyjnie przyjmują dyżury w Wigilię, Boże Narodzenie i sylwestra, tak by każdy miał poczucie choć części wolnych świąt. Kto w danym roku pracował w Wigilię, w następnym roku ten dzień ma wolny itd. Jedna z dziennikarek rok w rok powtarzała jednak, że jest matką i musi mieć wolne. Nie jeden dzień, ale całe święta. „Musicie mnie zrozumieć. Ja mam dziecko” – powtarzała. Lider zostawił to do uregulowania zespołowi. Ten pod szantażem, że „musi”, nie chciał ustąpić i wymagał, by wzięła choć jeden dyżur. Gdy w newswroomie doszło do scysji, na podniesiony głos „ale ja mam dziecko” inny z redaktorów odpowiedział równie podniesionym głosem: „ale czy ja jestem jego ojcem?!”. Chcę przez to powiedzieć, że empatia opiera się na szacunku i dobrowolności, nie na przymusie. We wspomnianej sytuacji lider nie wykazał się empatią wobec reszty zespołu. Można zresztą zapytać, czy był faktycznym liderem, czy tylko przełożonym

Inną sytuacją są kryzysy, które wymagają szybkiego reagowania. Załóżmy, że zespół nie ma wystarczających kompetencji. Lider kierowany empatią może chcieć wszystko i wszystkich wytłumaczyć. Tyle że koncentrując się na dobrym samopoczuciu pracowników, może stracić projekt, klienta, czy stanowisko.

Bywają tacy managerowie i liderzy, którzy cierpią na deficyt empatii. Liczy się plan, cel, wykonanie. Ludzie są o tyle ważni, o ile realizują plan. Czy wszystko stracone, czy można jednak empatii się nauczyć?

Daniel Goleman od ponad 20 lat konsekwentnie przekonuje, że można rozwijać inteligencję emocjonalną, czyli także empatię. Po pierwsze zrozumienie własnych braków, po drugie trening, po trzecie praktyka. Empatia wymaga uważności, zdolności rozróżniania emocji i aktywnego słuchania. Empatyczny lider nie ocenia człowieka (a z tym niestety wciąż jest problem w wielu zespołach) i nie poucza. Żeby umieć przyjmować perspektywę innych, warto sobie zadać pytanie: a co ja czułbym w tym momencie? Podobnie jak warto korzystać z metody znanej choćby z wywiadów psychologicznych, czyli z parafrazy, powtarzając własnymi słowami to, co mówi do nas ktoś inny. Możemy wtedy sprawdzić, czy dobrze zrozumieliśmy. Dochodzimy przy okazji do tego, jak ważny jest trening zdolności rozpoznawania i nazywania emocji. I jest jeszcze aspekt wizerunkowy, związany choćby z mową niewerbalną. Jeśli szef przyjmuje pracownika w gabinecie, siedząc za wielkim biurkiem, na krześle ustawionym wyżej niż rozmówca, do tego zaciska pięści lub ucieka wzrokiem, to nawet jeśli dysponuje empatią, nie sprawia takiego wrażenia, za to stawia bariery komunikacyjne. To, co na zewnątrz (overt) i wewnętrz (covert) powinno współgrać. Powinno, co nie znaczy, że zawsze tak jest...

Nauka empatii na pewno będzie trudniejsza dla tych, którzy wychowali się w rodzinie z modelem surowego ojca, gdzie posłuszeństwo było ważniejsze od zrozumienia. To przy okazji wskazówka dla rodziców: jeśli życzycie sobie empatycznych szefów, to wychowując własne dzieci, pamiętajcie, że nauka empatii zaczyna się nie gdzie indziej jak w domu.

Niektórzy managerowie kojarzą empatię z byciem miękkim, słabym. W obawie przed utratą twarzy stosują twardy styl zarządzania, nieraz balansując na granicy autokratyzmu. Czy współcześnie taki styl zarządzania ma jeszcze rację bytu?

Jeśli ktoś chce być generałem z posłusznym zastępem żołnierzy, to wystarczy, że oprze swoją władzę na przymusie i karach. Tyle że już w końcu lat 50. John French i Bertram Raven pokazali, że taka władza jakkolwiek łatwa do stosowania, wymaga stałego nadzoru i obniża produktywność oraz satysfakcję pracownika. Władza oparta na akceptacji nie wymaga stałego kontrolowania, ale umiejętności miękkich lidera. Oczywiście istnieje ryzyko spoufalania się czy wspomnianego już nadużywania empatii. Pytanie jest jednak, z kim pracujemy, jakie mamy cele i możliwości.

Skuteczność demokratycznego czy autokratycznego stylu zależy m.in. od tego, jak bardzo sytuacja sprzyja liderowi, jaka jest struktura zadania i jaką lider ma władzę oraz pozycję w hierarchii. Pamiętajmy też, że manager nie musi być liderem. Zresztą na pewno nie raz już słyszeliśmy, że o ile manager zarządza, o tyle lider prowadzi; o ile manager koncentruje się na zysku, o tyle lider na rozwoju ludzi i organizacji. Słowem, nie każdy manager będzie dobrym liderem i na odwrót.

Nie można wykluczyć sytuacji, w której pracownicy wykorzystują empatię managera. Krótko mówiąc: chcą za dużo. Jak wtedy stawiać granicę?

Odpowiem na to pytanie nieco przekornie: bywają studenci, którzy notorycznie nie wywiązują się z zadań, po czym na koniec semestru przychodzą lub piszą do mnie mail o treści: „proszę mnie zrozumieć”. Odpowiadam wtedy: „rozumiem i tego samego wymagam od Państwa. Sylabus obowiązuje obie strony”. Ważne, by – tak ja w tym symbolicznym sylabusie do zajęć – tak i w pracy określić jasne reguły i zwrócić uwagę na interes grupy/zespołu (ten chce, by wszystkich traktować fair). Pewnie wielu wykładowców mogłoby podzielić się doświadczeniem, jak to o zrozumienie proszą ci, którzy nie mają do tego podstaw. Z kolei ci, którzy je mają, próbują za wszelką cenę zdążyć z deadline’ami. Ludzie, którzy nadużywają empatii czy cierpliwości, będą tak czy inaczej, ale jeśli skoncentrujemy się tylko na nich, łatwo przeoczyć tych, którzy faktycznie zasługują na empatię. A takie przeoczenie może lidera wiele kosztować: dosłownie i w przenośni.

258 drzewiceka

dr Milena Drzewiecka – psycholog społeczny, trenerka liderów, kierownik kierunku Professional Image. Psychologia wizerunku w biznesie i życiu publicznym. Nauczyciel akademicki Uniwersytetu SWPS. Pracę dydaktyczną i naukową łączy z praktyką medialną. W latach 2005-2013 reporterka polityczna telewizyjnych newsów. Od 2014 producentka mediów zagranicznych.

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2022/2023

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

HR w branży budowlanej - zarządzanie zmianą, różnorodność i digitalizacja - A. Niziołek (Hilti) -…

Branża budowlana w Polsce przeżywa intensywny rozkwit. Nowe technologie, coraz bardziej zaawansowane narzędzia oraz powszechna digitalizacja sprawiają, że firmy muszą dynamicznie dostosowywać się do nowej rzeczywistości. Taka sytuacja jest wyzwaniem również dla działów HR. Jak zarządzać zasobami ludzkimi w tak trudnej i konserwatywnej branży, związanej…

Wsparcie psychologiczne jako benefit przyszłości - Krystyna Matysiak (Generali Polska) - podcast

W czerwcu 2021 roku Generali wprowadziło nowy benefit dla pracowników – wsparcie terapeutyczne. Do dziś skorzystali oni już z ponad 400 sesji z terapeutami. Czy to zwiastun zmian w zakresie pozapłacowych dodatków do pensji? Które benefity wyróżniają pracodawców? W jaki sposób powstał pomysł na wdrożenie…

O zarządzaniu projektami (podcast)

Współcześnie prowadzenie projektów to podstawowa umiejętność w świecie biznesu. Powinni ją posiadać nie tylko menedżerowie, ale także wszyscy specjaliści, którym zależy na efektywnym i samodzielnym realizowaniu się w swojej branży. Zarządzanie projektami to przede wszystkim umiejętność sprawnego rozplanowania zadań i podzielenia całego procesu realizacji projektu…

Rola zaufania w zarządzaniu i rewolucji technologicznej - Dariusz Piotrowski (DELL) - podcast

Ostatnie wydarzenia na świecie oraz kolejne fale pandemii sprawiły, że właśnie teraz zaufanie stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Przewiduje się, że w kolejnych latach, to połączenie zaufania i technologii będzie kluczem wzrostu gospodarczego. Czy możemy zatem twierdzić, że popularyzacja cyfrowych kompetencji wywołuje pewność względem technologii…

Synergia i współpraca - czy to podstawa pracy lidera? Piotr Dziwok (Shell) - podcast

Wpływowe umysły świata biznesu bardzo wyraźnie nawołują do działań promujących wymianę poglądów i dzielenie się doświadczeniami. Liderzy oraz osoby odpowiedzialne za najważniejsze decyzje na poziomie globalnym i krajowym, łącząc swoje siły, mogą zmienić bardzo wiele. Zanim jednak liderzy staną się liderami, przechodzą pewną ścieżkę. Uczą się…

Od kandydata do ex-pracownika - jak zwinny HR wspiera Candidate Experience (podcast)

Rynek pracy to miejsce, w którym spotykają się potrzeby dwóch stron — pracodawców i pracowników. Do niedawna, często spotykany był model polityki firm, który zakładał, że to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie. Jednak od kilku lat trend ten uległ zmianie i to pracownicy dominowali na…

Od marketera do lidera. O sukcesie w branży fintech - Karol Sadaj (Aion Bank Polska)…

Od 40 tysięcy klientów do ponad miliona w zaledwie dwa lata - brzmi nieprawdopodobnie? A jednak! Taki sukces wygenerował dla marki Revolut Karol Sadaj, gość webinaru z cyklu Rozmowy z Liderami. Wszyscy wiemy, że zarządzanie to zestaw procesów, które podtrzymują funkcjonowanie organizacji. To właśnie one…

Jak zwiększyć rynek innowacji społecznych w Polsce? (podcast)

Powszechnie wiadomo, że rozwój gospodarczy, oznacza więcej niż rozbuchane wskaźniki ekonomiczne. Prace nad ewolucją innowacji technologicznych pochłaniają ogromne pieniądze inwestorów czy instytucji publicznych. Nieustannie szukamy rozwiązań które lepiej odpowiedzą na potrzeby użytkowników i pozwolą zarobić z nawiązką. A gdyby tak podczas tworzenia, od początku myśleć…

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Przepis na szczęśliwego pracownika - jak zarządzać dobrostanem zespołu (podcast)

Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik jest bardziej efektywny i zmotywowany. Warto jednak zastanowić się, co należy zrobić, by zagwarantować ten dobrostan współpracownikom. Jakie są dobre praktyki well-beingu? Czy HR i komunikacja powinny działać razem, czy oddzielnie? Na te i wiele innych pytań odpowiada…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia