Networking nie jest rozdawaniem wizytówek, usilną wymianą kontaktów, „nachalną sprzedażą”, jak wielu by się wydawało. Czym networking powinien być i co nam przynosi? Jak przygotowywać się do spotkań? Jakie formy i techniki nawiązywania kontaktu sprawdzają się najlepiej? Jak przełamywać wewnętrzne bariery związane z poznawaniem nowych osób? Jak później pielęgnować znajomości? Czy networking jest bezinteresowny? Z Katarzyną Wierzbowską, inicjatorką Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, dyskutuje o tym dr Adam Kowalik z Uniwersytetu SWPS.
Jak prowadzić działania networkingowe?
Networking, czyli budowanie i podtrzymywanie relacji, to skuteczne narzędzie rozwijania swojego biznesu, budowania środowiska wsparcia wokół siebie i promocji własnej marki. Termin networking zawitał do nas dopiero 10-15 lat temu, ale nie oznacza to, że jest to najnowszy wynalazek współczesnego biznesu i wcześniej nie tworzyliśmy relacji zawodowych. Istniały rozmaite kluby biznesowe, odbywały się konferencje i inne wydarzenia, podczas których osoby z tej samej branży mogły się poznać. Jak ważna może być umiejętność nawiązywania kontaktów biznesowych i skuteczne ich wykorzystywanie pokazuje fakt, że organizowana jest dziś ogromna liczba szkoleń networkingowych.
Podstawową formą nawiązywania kontaktów zawodowych są spotkania „twarzą w twarz”. Kiedy idziemy na wydarzenie, gdzie możemy spotkać ludzi ze swojej branży, warto wiedzieć na jakiego typu spotkanie idziemy, jaki ma ono program, kto tam będzie oraz w jakim celu tam idziemy. Dobrze się wcześniej przygotować, by jak najwięcej z takiego spotkania wynieść. – Warto mieć autoprezentację – w formie krótszej i dłuższej – przećwiczyć ją sobie, by wiedzieć, co o sobie chcę powiedzieć, co będzie zasadne wobec kontekstu biznesowego, w którym się znajduję – mówi Katarzyna Wierzbowska. Spotkania bezsprzecznie mają wielką wartość, ale ludzi z naszego otoczenia biznesowego można poznawać również online. – Istnieje wiele portali społecznościowych, które służą do budowania relacji zawodowych – wskazuje Katarzyna Wierzbowska. Za ich pośrednictwem znane nam osoby możemy prosić o przedstawienie nas innym czy o wystawienie na naszym profilu rekomendacji.
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/networking-jak-i-po-co-prze%C5%82amywa%C4%87-bariery-katarzyna/id1460686479?i=1000442716181
- https://open.spotify.com/episode/16mEK8iOd7GfQR07lpNPaB
- https://soundcloud.com/user-509252963/networking-jak-i-po-co-przelamywac-bariery-katarzyna-wierzbowska-i-dr-adam-kowalik
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/df0cb949-291d-4a3d-8677-e6738962c003?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Gość
Katarzyna Wierzbowska
Współzałożycielka i prezeska Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, inicjatorka Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, Współzałożycielka Klubu Inwestorek Indywidualnych Black Swan Fund i Funduszu VC Black Swan. Ukończyła cybernetykę ekonomiczną i informatykę oraz program MBA na paryskich uczelniach SciencesPo, College des Ingeniurs, Ecole de Mines de Paris i Ecole de Ponts et Chaussees. W przeszłości zarządzała firmami z zakresu PR i CSR, a karierę zawodową zaczynała w branży reklamowej. Prywatnie szczęśliwa żona, matka trójki dzieci.
Prowadzący
dr Adam Kowalik
Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).