Amazon kiedyś sprzedawał książki, dziś jest światowym liderem w handlu elektronicznym nie tylko rzeczy, lecz także streamingu i nowatorskich usług chmurowych w Amazon Web Services. Firma Google z kolei zajęła się produkcją samojezdnych aut. Rynek wciąż się przeobraża i daje wiele okazji do rozwoju i zwiększania przewagi konkurencyjnej. Jak sprawnie je wykorzystywać? Jak rozpoznać, w jaką stronę powinna w danym momencie podążać nasza organizacja? Dlaczego powinna się odznaczać „zwinnością”? Na ile firma powinna się dopasowywać do otoczenia biznesowego, a na ile je kształtować? Co znaczy „zdrowe ego prezesa”? Gościem dr. Adama Kowalika prowadzącego cykl „Rozmów z Liderami” jest Jacek Siwiński, prezes firmy Velux, lidera na rynku okien.
Działać proaktywnie
Współcześnie modele biznesowe wciąż się zmieniają, konkurencja może przyjść spoza naszego rynku. Warto więc znaleźć balans między strategią firmy i konsekwentnym jej wdrożeniem a zdolnością do wychodzenia ku nowemu. – Trzeba mieć większą zdolność adaptacji niż kiedyś, ponieważ cykle zmian są dużo szybsze i chodzi nie tylko o to, że zmieniają się warunki rynkowe, lub przychodzą (i odchodzą) kryzysy, ale też, że tworzą się coraz to nowsze możliwości. Innowacyjne technologie zmieniają się tak szybko, że mogą dla nas powstać okazje, których wcześniej nie było i należy się do tej sytuacji dopasować – mówi Jacek Siwiński. W ten sposób tworzy się rzeczy oryginalne, mające potencjał, by osiągnąć sukces. – Innowacja jest częścią DNA i przewagi konkurencyjnej naszej firmy – zaznacza Jacek Siwiński. – Nie możemy się zatrzymać, bo rynek nie śpi, konkurencja jest ostra. Musimy być cały czas z przodu, więc stawiając jeden krok, myślimy już o dwóch następnych. W ten sposób też kształtujemy rynek – dodaje.
- https://podcasts.apple.com/us/podcast/rozmowa-z-ceo-jacek-siwi%C5%84ski-velux/id1460686479?i=1000448533373
- https://open.spotify.com/episode/3EjRVgtEzZredAZPKMnSaF
- https://soundcloud.com/user-509252963/podcast-8-jacek-siwinski-01
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/8b8418a6-e6f3-41b9-a340-2222b30879ca?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033
Gość
Jacek Siwiński
Od 2013 r. zarządza polskim przedstawicielstwem firmy VELUX. Po przejęciu jej sterów skutecznie wdrożył wiele innowacyjnych zmian oraz przebudował ofertę firmy, osiągając znaczny wzrost sprzedaży. Od początku kariery zawodowej związany z branżą budowlaną. Absolwent Politechniki Warszawskiej, podyplomowych studiów menedżerskich w Szkole Głównej Handlowej, a także programu Executive MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Jako menedżer od lat stosuje trenerski, włączający styl zarządzania. Wyznaje zasadę, że w zarządzaniu kluczowe jest budowanie zaangażowania ludzi oraz dawanie im przestrzeni rozwojowej poprzez delegowanie zadań rozwijających ich kompetencje. W jego ocenie, popartej doświadczeniami z kilku sektorów, w dużych organizacjach jedynie taki model przywództwa pozwala długookresowo budować pozycję firmy na rynku.
Prowadzący
dr Adam Kowalik
Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).