Dlaczego niektóre inicjatywy, akcje i projekty możemy uznać za działania przywódcze (ang. Acts of Leadership), a inne nie? Dlaczego niektórzy menedżerowie zespołu nie są odbierani i akceptowani przez podwładnych jako autentyczni liderzy? Co to znaczy, że działania przywódcze mogą być kluczem do rozwoju lidera i jego zespołu? W jaki sposób można wspierać studentów, by stali się skutecznymi liderami i osiągali sukcesy? Odpowiedzi na te pytania udziela dr Włodzimierz Świątek, ekspert i wykładowca na kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS.

Czym są działania przywódcze?

Prof. Richard Little z Institute for Leadership and Sustainability University of Cumbria w Wielkiej Brytanii zauważa, że dane działanie może być uznane za Akt Przywódczy wtedy, gdy odwołuje się do trzech kluczowych elementów: znaczenia (nadawania sensu działaniom, ustanawianiu celów strategicznych – aby ludzie wiedzieli, co mają robić), wartości (jednoczenia ludzi wokół wartości, tworzenia wartości ważnych dla zespołu – aby wiedzieli, dlaczego mają coś robić), struktury (określania ról, zadań, zasobów, metod pracy, miejsca, tempa pracy – aby ludzie wiedzieli jak mają pracować). Te trzy kluczowe elementy są kryteriami pozwalającymi zweryfikować i rozstrzygnąć, czy dane działanie będzie uznane za Akt Przywódczy czy nie. W wymiarze praktycznym działania przywódcze (ang. Acts of Leadership) sprawiają, że proces zespołowej pracy nad projektem postępuje, a wyznaczone cele są osiągane w założonym czasie. Po drugie, w pracy lidera i jego zespołu położony jest silny akcent na ich efektywne działanie. Jednocześnie lider musi mieć świadomość, że jego postawa i praca są na bieżąco oceniane przez jego podwładnych i to oni decydują o tym, czy uznają jego zachowania za przywódcze czy nie. Nie wszystkim liderom odpowiada takie podejście do przywództwa, w którym członkowie zespołu decydują o tym, czy dane zachowanie i działanie jest uprawnione bądź nie i czy można uznać je za Akt Przywódczy. Najtrudniejszą dla lidera sytuacją może być to, że będąc formalnie liderem danego zespołu, nie jest on rzeczywiście akceptowany przez zespół jako lider. Nadmiernie rozbudowane ego lidera nie pozwala mu przyjąć postawy pokory wobec samego siebie i może stać się poważną przeszkodą w pełnieniu roli skutecznego lidera.

Kto powinien podejmować działania przywódcze?

Nie jest dobrze, gdy tylko formalny lider zespołu podejmuje działania przywódcze; również członkowie jego zespołu powinni wychodzić z inicjatywą, podejmować wyzwania i stawać się liderami jakiegoś obszaru realizowanego w zespole projektowym. A zatem, praktyczna wskazówka zachęcająca ludzi do podejmowania działań przywódczych brzmi następująco: „nie myśl o tym, czy jesteś formalną liderką czy liderem, czy masz jakieś cechy przywódcze czy nie, ale w sytuacji, gdy istnieje taka potrzeba, podejmuj zdecydowane działania i doprowadź swoją inicjatywę do wyznaczonego celu”. To motto jest istotą koncepcji przywództwa w działaniu (Leadership in Action). Szwedzka nastolatka Greta Thunberg, uczennica sztokholmskiego liceum, założycielka globalnego ruchu Fridays For Future, nie czekała na to, czy ktoś da jej pozwolenie na działanie czy nie, tylko wspólnie z niewielką grupą przyjaciół ze szkoły podjęła inicjatywę i zmobilizowała młodzież szkolną i studencką z 130 krajów świata. Ci młodzi ludzie stworzyli potężny, globalny ruch i rzucili wyzwanie liderom politycznym i gospodarczym, którzy nie chcą brać odpowiedzialności za postępującą degradację środowiska naturalnego i katastrofalne zmiany klimatyczne. W związku z tym, generacja młodych liderów z Fridays For Future próbuje pokazać możnym tego świata, że najwyższy czas obudzić się i podjąć działania na rzecz ratowania naszej planety przed zbliżającą się zagładą. W ślad za Gretą Thunberg podążają kolejni młodzi liderzy, którzy podejmując liczne inicjatywy próbują zmieniać otaczający świat na lepszy i czynią go bardziej przyjaznym.

„Nie myśl o tym, czy jesteś formalną liderką czy liderem, czy masz jakieś cechy przywódcze czy nie, ale w sytuacji, gdy istnieje taka potrzeba, podejmuj zdecydowane działania i doprowadź swoją inicjatywę do wyznaczonego celu”.

Studenci jako liderzy w działaniu

W pokoleniu Milenialsów, do którego można zaliczyć większość studentów z kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS, zaobserwowałem bardzo pozytywne zjawisko polegające na podejmowaniu przez nich wspaniałych inicjatyw, akcji i projektów, które mają cechy autentycznych działań przywódczych. W związku z tym Międzynarodowe Centrum Badań nad Przywództwem Uniwersytetu SWPS ustanowiło nagrodę o nazwie Acts of Leadership Award i postanowiło wyróżnić następujących studentów kierunku Zarządzania za projekty i inicjatywy zrealizowane w roku akademickim 2018/2019. Oto wyróżnieni:

  • Mayu Gralińska-Sakai – za projekt Filmowa Akademia Zarządzania oraz za przełomowy artykuł opublikowany w Strefie Zarządzania SWPS pt. „Twórcy filmowi jako liderzy społeczeństwa”.
  • Dominika Markowicz – za wystawę prac malarskich „The Land of Fire and Ice 2.0” zaprezentowaną podczas konferencji międzynarodowej Failed Leadership na Uniwersytecie SWPS (21-22.06.2019) oraz za publikację w Strefie Zarządzania SWPS „Czego możemy się nauczyć od liderów edukacji pozaformalnej”.
  • Martyna Adaszak, Kasia Smaroń, Karolina Krawczyk, Dominika Markowicz – za projekt społeczny SLOW NOT LAZY (kampania społeczna promująca uważne i zbalansowane podejście do pracy i życia osobistego).
  • Jan Gargul, Wojciech Koć, Michał Kobosko – za prezentację unikalnych referatów naukowych podczas międzynarodowej konferencji Failed Leadership na Uniwersytecie SWPS (21-22.06.2019).
  • Ryszard Szlosarek – za dwa przełomowe artykuły naukowe: „Przyczyny i skutki trudnego języka ekonomii" oraz „Firma – samoorganizacyjne dobro wspólnej puli”; oba teksty będą publikowane w prestiżowym czasopiśmie z zakresu zarządzania i ekonomii. Uroczysta gala wręczenia powyższych wyróżnień odbyła się w dniu 23.10.2019 na Uniwersytecie SWPS.

W opinii międzynarodowego jury wspomniane wyżej inicjatywy i projekty studentów zasługują w pełni na wyróżnienie i mogą być dobrym impulsem dla ich dalszego rozwoju w dziedzinach które reprezentują. Myślę, że mogą także być dobrym wzorcem do naśladowania przez innych studentów. Wyniki drugiej edycji Acts of Leadership Award zostaną ogłoszone w październiku 2020 r.

Studenci debatują na równi z ekspertami

W okresie ostatnich dwóch lat studenci kierunku Zarządzania i przywództwa brali aktywny udział w debatach i konferencjach organizowanych przez Open Eyes Economy. Ci najbardziej zaangażowani w proces debat to: Ryszard Szlosarek, Natalia Pierzchała i Jacek Marek. W ślad za nimi podążyli następni studenci: Paulina Kilijanek, Jan Zubik, Jakub Przykopski i Jan Gargul, którzy podczas kolejnej debaty OEE „Czy opłaca się być idealistą? Biznes, Edukacja, Kultura" (9.11.2019) reprezentowali Uniwersytet SWPS. W konfrontacji z ekspertami z OEE studenci wypadli znakomicie. Prezentowali swój oryginalny punkt widzenia, zadawali ekspertom trudne i podchwytliwe pytania. Natomiast zadaniem ekspertów było przekonanie studentów do koncepcji ekonomii wartości. Dla studentów udział w tego rodzaju debatach to znakomita okazja do rozwijania swoich umiejętności dyskutowania, oryginalnego i krytycznego myślenia. Co więcej, studenci podejmując takie wyzwania mogą także rozwijać swój potencjał przywódczy. Obserwując naszych studentów podczas debat, konferencji i różnych projektów (społecznych, badawczych, edukacyjnych, artystycznych), odnoszę wrażenie, że ich inicjatywy to wspaniałe Akty Przywódcze.

Projekt Leadership LAB

W roku akademickim 2018/2019 w Zespole Badawczym Przywództwa w Modelu Acts of Leadership, funkcjonującym przy Międzynarodowym Centrum Badań nad Przywództwem Uniwersytetu SWPS, uruchomiliśmy projekt rozwojowo-badawczy Leadership LAB. Projekt ten będzie realizowany w trzech etapach i zakończy się w roku akademickim 2021/2022. W zadaniach projektowych i warsztatach uczestniczą aktywnie studenci kierunku Zarządzanie i przywództwo. Podczas wykonywania zadań projektowych studenci mogą rozwijać swoje umiejętności przywódcze, doskonalić efektywną współpracę zespołową i podejmować działania przywódcze (Acts of Leadership), które następnie będą przekształcane w kolejne projekty. W styczniu 2020 r. rozpocznie się kolejny ważny etap projektu Leadership LAB. Inauguracją tego etapu będzie specjalny warsztat „Spread the Wings and Fly”, który poprowadzi prof. Richard Little. Podczas tego warsztatu studenci będą przedstawiać swoje kreatywne prezentacje dotyczące rozwijania potencjału przywódczego i przekuwania go na konkretne działania projektowe. Będzie to znakomita szkoła przywództwa dla generacji młodych liderów, którymi są studenci Zarządzania. Co więcej, studenci podzieleni na mniejsze 2-3 osobowe zespoły będą także prowadzić badania nad zjawiskiem działań przywódczych i po ich zakończeniu będą publikować swoje artykuły naukowe w czasopismach specjalistycznych i książkach.

Millenialsi mogą być skutecznymi liderami

W gronie studentów Zarządzania Uniwersytetu SWPS powstała inicjatywa zorganizowania debaty oksfordzkiej, której główna teza brzmi: „Milenialsi mogą być skutecznymi liderami”. Po stronie propozycji wystąpi reprezentacja studentów I, II i II roku złożona z 4 osób. Natomiast po stronie opozycji zasiądą menedżerowie i liderzy z różnych firm biznesowych, którzy są przekonani, że skutecznym liderem może być wyłącznie osoba z 20-letnim doświadczeniem biznesowym. Debata ta stanie się znakomitą okazją do konfrontacji dwóch różnych pokoleń liderów. Jestem pewien, że będzie to jedna z najbardziej przełomowych debat na Uniwersytecie SWPS. Mam nadzieję, że reprezentację studentów zasilą osoby, które pod przewodnictwem Ryszarda Szlosarka (studenta III roku) podjęły inicjatywę stworzenia i zarejestrowania nowej firmy o nazwie ZETKI. W zespole kierowanym przez Ryszarda znajdują takie gwiazdy, jak: Natalia Pierzchała, Wiktoria Wiśniewska, Maria Dmowska, Maria Salwińska, Agata Smarduch, Adrianna Grzywacz, Agnieszka Kaczmarek, Marta Rachwol, Jacek Marek, Bartosz Stańczyk, Filip Grzywacz, Bartłomiej Luberda. Mając takie osoby w zespole studenckim nie musimy się martwić o wynik tej debaty.

Autor

258 wlodzimierz swiatek

dr Włodzimierz Świątek

Psycholog biznesu, trener szkoleń, facylitator i coach. Ekspert i wykładowca na kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Posiada 18-letnie doświadczenie w prowadzeniu projektów szkoleniowych i coachingowych dla menedżerów oraz liderów średniego i wyższego szczebla. Specjalizuje się w prowadzeniu warsztatów i sesji coachingowych, pomagających rozwijać efektywną pracę zespołową, komunikację, kreatywność i innowacyjność. Prowadzi projekty szkoleniowe zakresu budowania zespołów i zarządzania nimi, rozwijania i doskonalenia umiejętności menedżerskich i przywódczych, zarządzania zmianą w organizacji. Jest autorem wielu publikacji z zakresu przywództwa i zarządzania. Posiada akredytację International Institute of Coaching and Mentoring i status Mentor Coacha w renomowanej szkole coachingu Noble Manhattan Coaching. Jest sekretarzem Rady Naukowej Międzynarodowego Centrum Badań nad Przywództwem SWPS (International Center for Research on Leadership). Jest ambasadorem pracy zespołowej na Uniwersytecie SWPS oraz inicjatorem projektu „Strong Teams. Strong University”.

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Rozmowy z Liderami: Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych) – podcast

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Rozmowy z Liderami: Krzysztof Szukieć (Stepwise) – podcast

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Rozmowy z Liderami: Agnieszka Gajewska (PwC Polska) – podcast

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Rozmowy z Liderami: Magdalena Dziewguć (Google Cloud Poland)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką zmianę. To wyzwanie nie tylko dla działów HR, lecz także dla zarządzających zespołami, którzy szukają…

Zarządzanie zmianą w organizacji. Od czego zacząć?

Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak…

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Zmień swoją pracę, nie zmieniając jej

Nie jesteś zadowolony ze swoich obowiązków zawodowych? Twoja satysfakcja z pracy i poziom zaangażowania spadają? Z pomocą przychodzi job crafting. Czym jest, kto i jak może go wprowadzić? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wykazali, jak ważne dla naszego samopoczucia w pracy jest to, czy wierzymy, że możemy…

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające od branży HR poszukiwania nowych rozwiązań, by przygotować się na planowanie coraz liczniejszych i bardziej…

ChinaTalk with David Dollar (Brookings Institution)

W ciągu ostatnich 40 lat Chiny przeszły gospodarczą metamorfozę od biedy do bogactwa. Ich droga do sukcesu nie była jednak prosta. W swojej niezwykłej historii doświadczały porażek, nagłych zmian kierunków polityki oraz stawiały czoła wyzwaniom systemowym. Chiński wzrost ekonomiczny okupiony był też wysokimi kosztami społecznymi…

ChinaTalk with Alicia Garcia Herrero (Natixis)

Azjatycki gigant, jakim są Chiny, to druga co do wielkości gospodarka świata. Rządząca państwem Komunistyczna Partia Chin niedawno ogłosiła właśnie swój 14. Plan Pięcioletni (na lata 2021–2025), czyli strategiczny plan rozwoju gospodarczego. Jakie kierunki rozwoju ekonomicznego i technologicznego obiorą Chiny? Jak interpretować ich kolejny plan…

Rozmowy z Liderami: Norbert Biedrzycki (Microsoft)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

Sundose – suplementy online, zdrowie, startup

Sundose to pierwsza tego typu firma w Europie zajmująca się specjalistycznym doborem suplementów, które dopasowywane są do potrzeb i stylu życia klienta. Spersonalizowane saszetki z odpowiednimi dla poprawy zdrowia składnikami można zamówić online, są dostępne w modelu subskrypcyjnym. Jak stworzyć innowacyjny startup online? Z jakimi…

Profesjonalny, czyli jaki? O wizerunku w czasie pracy zdalnej

Praca z domu nie oznacza rezygnacji ze służbowych spotkań. Kiedyś jeździliśmy do sal konferencyjnych, szkoleniowych czy wykładowych, a dziś wszystkie te miejsca próbujemy zmieścić pod jednym dachem. Dachem naszego domu. I tak przez połączenia wideo pokazujemy swój dom kontrahentom, studentom czy widzom. Niektórzy ukrywają bałagan,…

Rozmowy z Liderami: Andrzej Borczyk (Grupa Żywiec)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę konkurencyjną firmy? Czy bycia liderem można się nauczyć? Jak rozwijać swoje kompetencje przywódcze? Na te…

ChinaTalk with Ying Lowrey (Tsinghua University)

Alibaba to jedna z największych na świecie platform e-handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e-commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e-logistyki, e-marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość…

ZnanyLekarz.pl – lokalny startup, globalny sukces, medycyna online

Wymiana doświadczeń i opinii na temat wizyty u danego lekarza – to pierwotne założenie działaności polskiego startupu ZnanyLekarz.pl. Dziś firma działa na globalnym rynku i skierowana jest nie tylko do pacjentów, lecz także lekarzy. Cyfrowa transformacja systemu opieki zdrowotnej – jaką jest biznesową szansą? Jak wygląda dziś…

ChinaTalk with Gordon Orr (senior advisor to McKinsey & Company)

Czego w przyszłości możemy oczekiwać od Chin? Zastanawia się nad tym wielu ekonomistów, szefów firm, polityków, komentatorów. To ciekawy temat, szczególnie jeśli chodzi o obszar produktów cyfrowych – Chiny stały się przecież gigantem technologicznym. Jakie są prognozy dla chińskich firm tej branży? Jaka przyszłość czeka…

Kompetencje przyszłości – jak wyróżnić się na rynku pracy?

Postęp technologiczny, nowe zawody, przeobrażające się zapotrzebowanie na pracowników danych specjalności – rynek pracy w XXI wieku ciągle się zmienia. Od nas zależy, czy będziemy za nim nadążać, czy nie, i czy wybierzemy kształcenie, które jest „przyszłościowe”. Jakie zawody będą najbardziej pożądane przez przyszłych pracodawców? Czego uczyć…

Elastyczność w zarządzaniu – gdzie leżą granice?

W owładniętym przez pandemię świecie jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzy się większość firm, jest zmiana. Aby aktywnie reagować na wciąż przeobrażające się otoczenie biznesowe, warto postawić na elastyczne zarządzanie. Jak elastyczność firmy wpływa na jakość jej zarządzania i jakie daje benefity? Gdzie leży…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar „Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować?”