Wszyscy w tym jesteśmy, w globalnym eksperymencie o nazwie Covid-19. Nie wiemy, jak będzie wyglądać tzw. nowa normalność. Wiemy jedno – trzeba projektować usługi, które będą odpowiedzią na obecny kryzys. Ale jak projektować z mocno okrojonym składem zespołu i niższym budżetem, w dodatku pod presją czasu? Czy w dobie kryzysu zapotrzebowanie na service design wzrasta? Z jakich projektów związanych z Covid-19 warto czerpać inspiracje? Rozmowa z ekspertkami z Concordia Design: Katarzyną Briks, historyczką designu, wykładowczynią School of Form, oraz Agnieszką Mróz, badaczką i projektantką usług.

Ewa PlutaKto by się spodziewał, że tak będzie wyglądał świat w 2020 r. Projektanci usług też są zaskoczeni?

Katarzyna BriksKilka miesięcy temu prosiłam uczestników warsztatów, by zastanowili się nad takim scenariuszem przyszłości, w którym ludzie muszą zrezygnować z samochodów i nie mogą wyjść z domów. Usłyszałam, że to zabawny scenariusz, jak z filmu science-fiction. Dziś uczestniczymy w eksperymencie o skali globalnej, a kwestie, które dotąd rozważaliśmy teoretycznie, stały się problemem milionów ludzi, a nie tylko wąskiej grupy projektantów usług. Dynamika zmian jest tak duża, że trudno za nią nadążyć.

Ewa PlutaCo pozwala projektantom usług przetrwać obecny kryzys?

Agnieszka MrózPrzed pandemią odnosiłam wrażenie, że projektowanie usług czasem traktowano jako miły dodatek. Skoro nasz biznes świetnie działa, to może zróbmy coś ekstra i zaprośmy projektanta do współpracy. Ostatnie tygodnie pokazały, że nic nie jest zaprojektowane na zawsze. Zmiany są częścią naszej rzeczywistości. Żeby przetrwać, należy się z nimi zmierzyć.

Tu przydają się kompetencje bazowe w pracy projektanta usług: umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmian, słuchania i obserwowania ludzi, wychodzenia poza swoje przyzwyczajenia, wyciągania wniosków z powodzeń i niepowodzeń, a także odwaga w eksperymentowaniu. Projektowanie rozumiane jako umiejętność odpowiadania na realne potrzeby odbiorców przy równoczesnej realizacji celów biznesowych firmy to podstawa, a nie dodatek.

Katarzyna BriksWszechobecna niepewność nie sprzyja projektowaniu. Nie wiadomo, kiedy nastanie nowa normalność, za pół roku, za rok, czy za dwa lata. Nie wiemy, jaki ten nowy świat będzie. Przeludnienie i mobilność sprzyjają rozprzestrzenianiu się wirusów, może za chwilę pojawi się kolejny? Jednocześnie musimy reagować na zmiany i dostosowywać się do nich, mimo tej niepewności i stresu.

W warunkach ciągłej zmiany kluczowe okazują się elastyczność poznawcza i rezyliencja, odporność psychiczna. To cechy, jakie pozwalają dopasować się do niepewnej, niejasnej informacyjnie sytuacji, ale też nie przywiązywać do wypracowanych rozwiązań. Jutro, pojutrze mogą one okazać się nieaktualne, trzeba będzie wypracować nowe.

W warunkach ciągłej zmiany kluczowe okazują się elastyczność poznawcza i rezyliencja, odporność psychiczna. To cechy, jakie pozwalają dopasować się do niepewnej, niejasnej informacyjnie sytuacji, ale też nie przywiązywać do wypracowanych rozwiązań. Jutro, pojutrze mogą one okazać się nieaktualne, trzeba będzie wypracować nowe.

Ewa PlutaTylko jak projektować z mocno okrojonym budżetem i zespołem, w atmosferze niepewności?

Katarzyna BriksDotąd żyliśmy w dość wygodnym i przyjemnym świecie, choć może nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. Tęsknimy za nim, to zrozumiałe, jednocześnie boimy się o przyszłość. Wierzę jednak w nasze możliwości, że pokonamy strach i przejdziemy przez okres żałoby za utraconym światem. A historia designu pokazuje, że nawet w gospodarce niedoboru, mimo niesprzyjających okoliczności, można tworzyć rzeczy unikatowe i kreatywne.

Agnieszka MrózJako projektanci mówiliśmy często o elastyczności i kreatywności, że to cechy niezbędne, by przetrwać na rynku, aż sami, jako projektanci, zostaliśmy poddani testowi. Pandemia sprawdza, na ile sami jesteśmy kreatywni i elastyczni, czy potrafimy szybko zmienić ofertę, warsztat pracy, nauczyć się nowych narzędzi i sposobów komunikacji z klientami.

W realizowanych przed pandemią projektach dawaliśmy sobie czas na testowanie pomysłów. Chcieliśmy wybrać ten najlepszy. Zakładaliśmy, że to co projektujemy dziś, musi być aktualne w przyszłości. Teraz trudno mi sobie wyobrazić, że mamy do dyspozycji kilka miesięcy na zaprojektowanie produktu lub usługi. Nie ma na to czasu, jest natomiast większa gotowość, by pójść na żywioł i eksperymentować. Widać to zarówno wśród projektantów, jak i współpracujących z nimi firm.

Ewa PlutaAnalityczka trendów Zuzanna Skalska powiedziała w rozmowie dla Strefy Designu, że nie każda firma musi przetrwać koronawirusa. Idąc dalej, nie każdy projektant musi pozostać na rynku. Niepotrzebni muszą odejść? Kto przetrwa czas negatywnej weryfikacji ufundowanej przez koronawirus? Mam na myśli zarówno projektantów service design, jak i biznes.

Agnieszka MrózNa pewno rynek zweryfikuje nasze kompetencje, ale czy będzie mniejsze zapotrzebowanie na service design? To zależy od podejścia danej firmy do projektowania usług. Jeśli service design jest tylko dodatkiem, to firmy tną budżety i na dodatki nie chcą wydawać pieniędzy. Jeśli jednak projektowanie usług oznacza zestaw kompetencji, jakie pozwalają przetrwać trudny czas i odnaleźć się w nowej rzeczywistości, to niewykluczone, że firmy zaczną zatrudniać lub kształcić wśród swoich pracowników projektantów usług, by wspólnymi siłami wyjść z kryzysu.

Niezależnie od scenariusza przetrwają projektanci posiadający kompetencje, o których mówiłam na początku rozmowy: elastyczność, odwagę w eksperymentowaniu, umiejętność dostosowywania się do zmian, porzucania swoich przyzwyczajeń i wychodzenia poza swoją dziedzinę. Także ci projektanci, którzy mieli okazję nie tylko mówić o projektowaniu podczas warsztatów, lecz także wdrażać nowe rozwiązania.

Katarzyna BriksPrzed pandemią prowadziłam projekt digitalizacyjny dla sieci sklepów sprzedających dotychczas stacjonarnie. Wielu sprzedawców pytało mnie, po co sprzedawać online, skoro ludzie zawsze będą chcieli przyjść do sklepu, żeby osobiście sprawdzić produkt. Po trzech dniach zamknięto większość sklepów i sprzedaż przeniosła się do internetu.

Wniosek jest taki, że przetrwa ten, kto w porę potrafi dostrzec potrzeby ludzi i na nie odpowiedzieć wartościowym produktem. Kto nie zrozumie, że dotychczasowe status quo zostało podważone i że zmiana jest częścią świata, raczej nie odniesie sukcesu. Firma zamknięta na zmianę przepadnie, niezależnie od pandemii.

Jako projektanci mówiliśmy często o elastyczności i kreatywności, że to cechy niezbędne, by przetrwać na rynku, aż sami, jako projektanci, zostaliśmy poddani testowi. Pandemia sprawdza, na ile sami jesteśmy kreatywni i elastyczni, czy potrafimy szybko zmienić ofertę, warsztat pracy, nauczyć się nowych narzędzi i sposobów komunikacji z klientami.

Ewa PlutaWiele firm potrafiło jednak szybko zareagować na kryzys i zmienić swój profil. Może jednak na kryzysie firmy nie tylko tracą, ale też zyskują nowe wartości?

Agnieszka MrózJeden z producentów mebli zaoferował klientom spotkania online z doradcą. Teraz można porozmawiać o meblach bez wychodzenia z domu, między spotkaniami, w przerwie w pracy. To duża oszczędność czasu i zarazem wartość, z której prawdopodobnie nie będziemy chcieli zrezygnować, gdy prędzej czy później wrócimy do normalności.

Lubię też przykład trójmiejskich restauracji, które pod wspólnym szyldem zaczęły sprzedawać w internecie swoje produkty, nie gotowe dania, produkty. Dzięki współpracy udało im się pod presją czasu i w ograniczonych warunkach wypracować realną wartość. Stworzyli nową usługę, która może sprawdzić się po kryzysie i pozwoli im wyjść poza regionalny rynek.

Katarzyna BriksZ ciekawością obserwowałam, jak odradza się stara idea kina samochodowego. Na przykład w Wilnie. Po pierwsze władze lotniska otworzyły się na współpracę z firmami z innych branż. Po drugie postanowiły wykorzystać zasoby, które już mają, czyli dużo wolnej przestrzeni. Może to jest przyszłość biznesu – kooperacja firm, wspólne biura, wspólne showroomy dla marek? Trzeba łączyć siły.

Dziś mamy wybór – możemy produkować rzeczy, które za chwilę staną się zbędne, i śmieci zaleją świat. Możemy też wykorzystywać stare rzeczy i na ich bazie tworzyć nowe rozwiązania, które będą odpowiedzią na potrzeby ludzi w czasach kryzysu, a nawet gdy on minie. Wyjątkowo aktualna jest dziś dla mnie maksyma projektanta Dietera Ramsa: „Mniej, ale lepiej” (Less, but better).

Ekspertki

agnieszka mróz

Agnieszka Mróz

Badaczka, projektantka usług i konsultantka Concordia Design. Łączy elementy metodologii service design z doświadczeniem w IT, HR i finansach. Projektuje optymalne dla organizacji rozwiązania na podstawie analizy aktualnych zjawisk społecznych i gospodarczych wpływających na potrzeby użytkowników. Zajmuje się doskonaleniem procesów i optymalizacją wydajności organizacji. W ciągu ostatnich kilku lat przeprowadziła kilkadziesiąt warsztatów, szkoleń i całych procesów (w tym międzynarodowych) dotyczących ścieżek klienta, projektowania usług, design thinking oraz edukacji pozaformalnej. Ukończyła m.in. kierunek Service Design na Uniwersytecie SWPS oraz szkołę Customer Intelligence Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, posiada także certyfikaty poświadczające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy binzesowej: IQBBA, REQB. Współpracowała m.in. z Grupą Ikea, Żabką, firmą Bolsius.

katarzyna andrzejczyk-briks

Katarzyna Andrzejczyk-Briks

Historyk sztuki i pedagog, wykładowca historii sztuki i designu w School of Form Uniwersytetu SWPSCollegium da Vinci. Obserwuje, analizuje i wykorzystuje trendy do tworzenia zmian w firmach i projektowania produktów, usług i doświadczeń dostosowanych do zmieniających się potrzeb i wartości użytkowników. Wspiera swoją wiedzą projektantów, menedżerów firm produkcyjnych i usługowych oraz przedstawicieli jednostek samorządowych. Uczy, jak dostrzegać trendy, rozumieć ich wpływ biznesowy i dostosowywać usługi do zmieniających się oczekiwań klientów. Prowadzi wykłady, szkolenia, warsztaty oraz relacje z targów branżowych. Opracowuje raporty dotyczące trendów konsumenckich i wzorniczych. Współpracuje jako konsultant i trener creativity thinking z Concordia Design w Poznaniu. Pisze o designie, architekturze i trendach dla: „Newsweek Living”, „Newsweek Zdrowie”, „Slow” oraz dla magazynu „Design Alive”. Jest współwłaścicielką pracowni Briks Architekci Studio. Interesuje się designem, architekturą wnętrz, trendami, edukacją.

Rozmawiała

pluta

Ewa Pluta

Jak skutecznie podnosić kompetencje managerskie? (podcast)

Współpraca między światem akademickim a biznesem jest kluczowa szczególnie dziś, gdy galopujący rozwój domaga się równowagi na poziomie gospodarczym, społecznym czy kulturowym. Inaczej mówiąc – wymaga troski o to, by mądrze i skutecznie wpływać na kształt współczesnego świata. Właśnie ten cel połączył w działaniach: PwC – globalną organizację doradczą…

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia