Rzeczywistość, w jakiej obecnie żyjemy, jest pełna niepewności i zmian. Wielu z nas stawia sobie pytanie, jak w tym trudnym okresie dostrzec możliwości i wdrożyć zmiany, które okażą się korzystne zarówno dla organizacji, jak i pracowników. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, tak jak nie jest łatwe zarządzanie zmianą. Warto zatem zastanowić się, jakie są newralgiczne punkty tego procesu i jak powinniśmy go poprowadzić, by zwiększyć szanse na sukces. Jak rozpoznać potrzebę zmiany? Skąd dochodzą do nas sygnały, że trzeba coś zmienić? Czy warto planować zmiany, gdy nie są konieczne? Jak przygotować pracowników, klientów, organizację do ich wprowadzania? Jak rozpoznać „changemakerów” i wykorzystać ich potencjał? Który z etapów wdrażania zmiany jest najtrudniejszy dla pracowników? Jakie są najczęściej popełniane błędy w zarządzaniu zmianą? Zmiana – i co dalej?
Odpowiedzi na te pytania udziela Rafał Olejniczak, mentor i konsultant w dziedzinie odpowiedzialnego przywództwa i podnoszeniu jakości współpracy. Rozmawia z nim prof. Katarzyna Januszkiewicz, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Jest to pierwszy odcinek podcastu z nowego cyklu „Zarządzać, ale jak?”.
Podcast z cyklu „Zarządzać, ale jak?” dostępny jest m.in. na kanale Strefy Zarządzania na YouTubie, gdzie poszczególne sygnatury czasowe przedstawione poniżej przenoszą w opisany fragment nagrania.
01:46 – W jaki sposób rozpoznać potrzebę zmiany?
04:03 – Czy potrzeba zmiany zawsze musi wynikać z negatywnego aspektu funkcjonowania organizacji?
07:44 – Skąd najczęściej dobiegają sygnały, że trzeba coś zmienić? Perspektywa zewnętrzna i wewnętrzna.
14:10 – Co zrobić, by zmiana w oczach pracowników nie była postrzegana jako coś negatywnego?
19:49 – Metodyka wdrażania zmian. Jak przekonać innych, że zmiana jest konieczna?
29:14 – Jak wykorzystać potencjał ludzi do wprowadzania zmian?
35:41 – Faktyczna i pozorna gotowość do zmian w organizacji – jak zachować rozsądek i odpowiedzialność?
42:32 – Jak przy wprowadzaniu zmian wykorzystać różnorodność środowiska i pracowników?
49:37 – Jak utrzymać zmianę i jak odróżnić tę trwałą od nietrwałej?
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/zarz%C4%85dzanie-zmian%C4%85-w-organizacji-od-czego-zacz%C4%85%C4%87/id1460686479
- https://soundcloud.com/user-509252963/olejniczak-sz-zarzadzac-ale-jak-2021?in=user-509252963/sets/zarz-dza-ale-jak-webinary-i
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/8d888f53-df64-49fa-8d78-b9ba87b43758?_lst
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gość
Rafał Olejniczak
Profesjonalny mentor i konsultant. Wspiera liderów, menedżerów i zespoły zarządzające w doświadczaniu odpowiedzialnego przywództwa i podnoszeniu jakości współpracy. Ekspert w dziedzinach zarządzania, rozwiązywania konfliktów i sztuki prezentacji. Specjalizuje się we wsparciu kryzysowym i interwencyjnym. Większość zawodowego życia spędził w mediach, gdzie przeszedł drogę od reportera do redaktora naczelnego, dyrektora rozwoju i członka zarządu w międzynarodowej grupie medialnej (Eurozet/Lagardere). Przez 18 lat współtworzył Radio ZET. Odpowiadał za stacje radiowe dla ponad 10 mln słuchaczy każdego dnia. Doświadczenie telewizyjne zdobywał przede wszystkim w TVP. Współpracował z wydawnictwem National Geographic jako fotograf. Pracował/pracuje m.in. dla takich organizacji jak: Orange, Alior Bank, BCG Platinion, Mercedes Benz, Wirtualna Polska, Żabka, Xelion, Mrs Sporty, Zdrovit, Tatrzański Park Narodowy, Reynaers Aluminium, Menard Polska, a także m.in. Nationale Nederlanden, ING, Henkel, Bank Pocztowy, Paged, Dentons, Samsung, Polfa Warszawa, GlaxoSmithKline, General Electric, Asseco, Polityka.
Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu SWPS i Laboratorium Psychoedukacji oraz Canadian International Management Institute. Współpracuje z Pracownią Gier Szkoleniowych z Warszawy, gdzie współtworzy nowatorski program rozwojowy dla liderów Game Changers Academy (gamechangersacademy.eu). Współpracuje z Uniwersytetem SWPS jako wykładowca (mentoring). Gallup Strengths Finder Talents: Strategic, Ideation, Adaptability, Woo, Maximizer. www.rafalolejniczak.pl
Prowadząca
dr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog i specjalista ds. organizacji i zarządzania, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Prowadzi badania w ramach subdyscypliny zachowań organizacyjnych, m.in. w obszarze zmiany zachowań ludzi w organizacji (elastyczność zachowań, zmiana paradygmatu kariery zawodowej, różnorodność w miejscu pracy) oraz metodologii badań społecznych aspektów zarządzania (profesjonalizacja metod i technik badawczych). Autorka ponad 50 publikacji naukowych, w tym monografii: „Elastyczność zachowań organizacyjnych. Koncepcja i metodyka badań” oraz „Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia”. Odbyła trzy staże naukowe (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Novosibirsk State University, Nowosybirsk) oraz realizowała wyjazdy naukowo-badawcze i wizyty studyjne w ośrodkach zagranicznych (m.in. University of Oxford, Universidad de Barcelona, Universidad Autónoma de Madrid, Universität Wien). Wielokrotnie nagradzana za działalność naukową oraz prace na rzecz rozwoju uczelni i dydaktyki.