Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest o niej głośno.
Jakie aspekty zarządzania można analizować na bazie doświadczeń GameStop? Czym są fundusze hedgingowe i „short selling”? Jak turbulentne sytuacje wpływają na organizacje i zarządzanie nimi? Co przyciągnęło legendarnych inwestorów do spółki w opałach? Jak zarządzać przepływem informacji i co robić, gdy organizacja zmaga się z kryzysem, również wizerunkowym? Co w tym wszystkim robi kilkaset tysięcy drobnych inwestorów z serwisu WallStreetBets na Reddit? Jak rozwijała się historia GameStop na przestrzeni kilku miesięcy i czego możemy się z niej nauczyć z perspektywy zarządzania strategicznego?
Na te wszystkie pytania w rozmowie z Kingą Szumełdą, obserwatorką rynków finansowych i inwestorką, odpowiedzi szuka dr Maciej Mikucki, dyrektor finansowy firmy Provident, adiunkt w Katedrze Zarządzania Uniwersytetu SWPS.
Podcast z cyklu „Zarządzać, ale jak?” dostępny jest m.in. na kanale Strefy Zarządzania na YouTubie, gdzie poszczególne sygnatury czasowe przedstawione poniżej przenoszą w opisany fragment nagrania.
02:40 – Czym jest GameStop?
07:05 – Dlaczego GameStop stał się globalnie zauważalnym zjawiskiem?
09:53 – Czym są fundusze hedgingowe i „short selling”?
16:12 – Co dokładnie wydarzyło się w kwestii akcji i funduszy związanych z GameStop?
26:47 – Jaki wpływ na historię GameStop miała narracja i podział na „bogatych” i „biednych”?
28:41 – Czym jest platforma Robinhood i jaki miała związek ze sprawą GameStop?
32:48 – Zarządzanie strategiczne i zarządzanie kryzysem – jaką rolę w historii GameStop odegrały media społecznościowe?
41:20 – Czy doświadczenia tej organizacji dotknęły również polskich firm?
43:18 – Zwrot akcji w historii GameStop – dlaczego Robinhood zawiesił możliwość kupna akcji GameStop?
48:41 – Jak maluje się przyszłość GameStop?
52:21 – Jak w tej historii wygląda kwestia zarządzania regulacyjnego?
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/zarz%C4%85dzanie-ryzykiem-i-ryzyko-zarz%C4%85dzania-case-study/id1460686479?i=1000517732564
- https://soundcloud.com/user-509252963/szumelda-sz-zarzadzac-ale-jak-podcast-2021-v2
- https://lectonapp.com/pl/audiobook/d52d35bc-f9f8-4856-8680-405d5835251a?_lst
- https://www.empik.com/127-zarzadzanie-ryzykiem-i-ryzyko-zarzadzania-case-study-gamestop-kinga-szumelda-dr-maciej-mik-opracowanie-zbiorowe,p1269078940,ebooki-i-mp3-p
Interesujesz się zarządzaniem? Dołącz do innych w grupie Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gość
Kinga Szumełda
Ukończyła studia z marketingu i zarządzania w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz pogłębiała swoją wiedzę na drugim kierunku, informatyka w zarządzaniu, na tej samej uczelni. Zauważone w trakcie studiów związki historii i makroekonomii do dziś pozostają w obszarze jej zainteresowań. W pracy zawodowej ma już ponad 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie zarządzania i marketingu w sektorze polskich spółek MŚP, zarówno handlowych, jak i produkcyjnych.
Prowadzący
Maciej Mikucki
W firmie Provident od września 2017 r. pełni funkcję regionalnego dyrektora odpowiedzialnego za obszar finansów w Europie Północnej. Przed dołączeniem do Providenta, firmy działającej w sektorze pożyczkowym, pracował 9 lat w branży farmaceutycznej – dla Adamedu (regionalna firma farmaceutyczna) jako dyrektor finansowy (2016–2017) oraz dla Teva Pharmaceuticals, gdzie w latach 2008–2012 był dyrektorem finansowym w Polsce, a następnie zarządzał finansami w Europie Centralnej i Wschodniej (2013–2016). W latach 2002–2007 pracował dla The Coca-Cola Company (Węgry, Polska, Australia) na stanowiskach o zwiększającej się odpowiedzialności prowadzącej do roli dyrektora finansowego na Australię i Nową Zelandię. Maciej zdobywał także doświadczenie w firmach Seagram (finanse i rozwój biznesu w Europie Centralnej i Wschodniej), Ipsos (Europa Centralna i Afryka), Polglass czy Benckiser. Jego językiem ojczystym jest polski, ale włada biegle angielskim oraz – w stopniu średniozaawansowanym – rosyjskim. Posiada umiejętności zarządzania na szczeblu regionalnym oraz lokalnie, ma doświadczenie w procesach restrukturyzacji/rozwoju biznesu zdobyte w sektorze farmaceutycznym, FMCG, B2B i konsultingu. Doktor nauk ekonomicznych (2018), adiunkt w Katedrze Zarządzania Uniwersytetu SWPS w Warszawie.