Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których nie mamy władzy? Czy do takich zespołów, które same organizują swoją pracę, potrzebni są jacyś „szczególni ludzie”? Czy w takim systemie odnajdują się wszyscy? Jeśli nie samoorganizacja, to co?
Rozmawialiśmy o tym z Mariuszem Chrapką, ekspertem rozwoju liderów pomagającym w budowaniu i rozwijaniu zwinnych zespołów, kierownikiem programowym studiów podyplomowych Agile Leadership na Uniwersytecie SWPS. Spotkanie poprowadziła prof. Katarzyna Januszkiewicz, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS.
Spotkanie realizowane było na żywo, dzięki czemu każdy mógł zadawać pytania!
Podcastu można też posłuchać na Spotify:
- https://podcasts.apple.com/pl/podcast/samoorganizacja-w-zarz%C4%85dzaniu-jak-budowa%C4%87-efektywne/id1460686479?i=1000534201044
- https://soundcloud.com/user-509252963/samoorganizacja-w-zarzadzaniu-jak-budowac-efektywne-zespoly-mariusz-chrapko
- https://lectonapp.com/pl/podcast/e7fcb9cf-d60a-42a5-9dac-820d88ce3db5?_lst
Wszystkie materiały z tego cyklu znajdziesz w naszej playliście na Spotify:
Interesujesz się zarządzaniem? Dołącz do innych w grupie Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS na Facebooku.
Cykl „Zarządzać, ale jak?”
Co to znaczy skutecznie, efektywnie zarządzać? Jak rozwijać swoją organizację? Kiedy i jak powinniśmy reagować na zmiany? Jakie czynniki wpływają na zachowania zespołu? Czy można przygotować się na kryzys? Jaka strategia pozwoli nam odnieść sukces? Czym ten sukces właściwie jest? Na te pytania szukamy odpowiedzi w cyklu Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS „Zarządzać, ale jak?”. Z naszymi gośćmi – dydaktykami, naukowcami, a także wieloletnimi praktykami zarządzania – rozmawiamy o wyzwaniach, z jakimi na co dzień mierzą się osoby zarządzające organizacjami i zespołami. W ramach naszego cyklu łączymy naukę z praktyką, starając się znaleźć odpowiedzi na najbardziej aktualne pytania pojawiające się we współczesnym zarządzaniu.
Gość
Mariusz Chrapko
Ekspert w dziedzinie wdrażania i adaptacji metod agile w organizacjach, kierownik programowy studiów podyplomowych Agile Leadership na Uniwersytecie SWPS. Na co dzień pomaga liderom oraz członkom zespołów projektowych w procesach transformacji biznesowej agile. Prowadzi działania doradcze i szkolenia na różnych szczeblach organizacyjnych (liderzy, średnia i wyższa kadra kierownicza, Scrum Masterzy, Product Ownerzy, członkowie zespołów). Zajmuje się formacją i rozwojem liderów na podstawie podejścia agile, a także pomaga w budowaniu i rozwijaniu zwinnych zespołów (team coaching, samoorganizacja, eliminowanie dysfunkcji pracy zespołowej, budowanie zwinnych zespołów, facylitacja, praca z wartościami, otwartość i zaufanie). Wspiera programy transformacji organizacji, bazując na podejściu agile (wsparcie grup tranzycyjnych, budowanie i coaching liderów zmiany, prowadzenie warsztatów strategicznych, pomoc w wyborze projektów pilotażowych, planowanie kolejnych etapów transformacji, ewaluacja), a także diagnozuje zwinne metody pracy i rozwoju przywództwa w organizacjach. Współpracował m.in. z firmami: ING Bank Śląski, Orange Polska, Continental Automotive (Niemcy – Rumunia – Bułgaria – Singapur), Santander Bank Polska, Grupa LUX MED, T-Mobile Polska S.A., Lufthansa Systems, Mettler-Toledo GmbH (Zurych–Warszawa). Jest autorem książek na temat zmian organizacyjnych oraz zwinnego zarządzania zespołami, tj. „CMMI Doskonalenie procesów w organizacji” (2010) oraz „Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami” (2015). Prowadzi bloga o zwinnym zarządzaniu sobą i biznesem: mariuszchrapko.com. Jest autorem audycji internetowej „Menedżer Plus”.
Prowadząca
dr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog i specjalista ds. organizacji i zarządzania, kierownik Katedry Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Prowadzi badania w ramach subdyscypliny zachowań organizacyjnych, m.in. w obszarze zmiany zachowań ludzi w organizacji (elastyczność zachowań, zmiana paradygmatu kariery zawodowej, różnorodność w miejscu pracy) oraz metodologii badań społecznych aspektów zarządzania (profesjonalizacja metod i technik badawczych). Autorka ponad 50 publikacji naukowych, w tym monografii: „Elastyczność zachowań organizacyjnych. Koncepcja i metodyka badań” oraz „Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia”. Odbyła trzy staże naukowe (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Novosibirsk State University, Nowosybirsk) oraz realizowała wyjazdy naukowo-badawcze i wizyty studyjne w ośrodkach zagranicznych (m.in. University of Oxford, Universidad de Barcelona, Universidad Autónoma de Madrid, Universität Wien). Wielokrotnie nagradzana za działalność naukową oraz prace na rzecz rozwoju uczelni i dydaktyki.
Kontakt
Marta Brzezińska
e-mail: [email protected]