Uber, hulajnogi, Airbnb i inne usługi w aplikacjach, monopoliści internetowi, automatyzacja, roboty i sztuczna inteligencja – to już część naszej codzienności. Czy cyfrowa transformacja biznesu ma wady i może być zagrożeniem? Dlaczego wciąż brakuje odpowiedniego ustawodawstwa i kontroli prawnej dla najnowszych wynalazków? Rozmawiamy o tym z Michałem Kreczmarem – dyrektorem w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC.

Marta JanuszkiewiczNowoczesna technologia efektywnie wspomaga rynek pracy. Niedawny raport PwC mówi, że „w perspektywie kilku kolejnych lat pojawią się w Polsce w pełni zautomatyzowane sklepy bez obsługi […]. Najszybciej będzie postępowała automatyzacja procesów logistycznych i magazynowych”. Na polskim rynku pracy do 2025 r. może brakować nawet 1,5 mln osób, przy czym źródło pozyskiwania pracowników z Ukrainy czy Białorusi jest już na wyczerpaniu. Np. Amazon rozszerza projekt Amazon Go, czyli sklepów bez kas i obsługi, gdzie wszystkie czynności, łącznie z płatnością, realizuje sam klient dzięki aplikacji i zastosowanym w placówce technologiom…

Michał KreczmarProf. Shoshana Zuboff z Harvardu mówiła, że wszystko, co da się zautomatyzować, zostanie zautomatyzowane, a wszystko co da się zinformatyzować, zostanie zinformatyzowane. To tylko kwestia czasu i kosztów. Jeśli rzeczywiście będzie brakować pracowników, to samoobsługowość sklepów się zwiększy. Postawienie na sztuczną inteligencję, automatyzację będzie tańsze – jej nie trzeba płacić pensji. Dotyczy to pracy nie tylko fizycznej, lecz także „białych kołnierzyków”. Nie będzie pracy dla części księgowych, kasjerów, dziennikarzy, prawników. Od wielu lat prowadzone są prace nad algorytmami, które będą w stanie zrobić szybkie streszczenie tekstu albo sporządzić raport giełdowy. Podobnie z wydarzeniami sportowymi – Artificial Intelligence będzie raportować to, co dzieje się na boisku. Człowiek jest dużo wolniejszy, gorzej przetwarza informacje, wolniej liczy.

Powstanie więcej miejsc pracy, których dotąd nie było, i pojawią się zupełnie nowe zawody. Każdy przełom technologiczny miał odzwierciedlenie na rynku pracy – tak będzie i tym razem. Zostaniemy odciążeni z powtarzalnych, nudnych prac, które z powodzeniem mogą wykonywać maszyny.

Jak pokazuje nasz raport, sztuczna inteligencja może być technologią w równie istotny sposób zmieniającą warunki gry jak internet. Nie będzie to jednak wielka rewolucja – po prostu powstanie więcej miejsc pracy, których dotąd nie było, i pojawią się zupełnie nowe zawody. Każdy przełom technologiczny miał odzwierciedlenie na rynku pracy – tak będzie i tym razem. Zostaniemy odciążeni z powtarzalnych, nudnych prac, które z powodzeniem mogą wykonywać maszyny.

W PwC mamy zespół, który zajmuje się Robotic Process Automation – produkuje „software’owe roboty”, wykonujące powtarzalne prace w systemach teleinformatycznych, z których na co dzień korzystają ludzie, jak sprawdzenie w trzech plikach Excela jakiś danych, przeliczenie ich i przesłanie jako raportu mailem do danej grupy ludzi. Coraz częściej będziemy świadkami automatyzacji tego typu prac.

Marta JanuszkiewiczCzy Artificial Intelligence może stać się zagrożeniem?

Michał KreczmarPotrzebna nam regulacja i kontrola. Isntnieje zagrożenie włamań czy przekłamań na styku systemów – następujących specjalnie lub przez przypadek. Jak np. flash crash, kryzys na giełdzie amerykańskiej sprzed kilku lat, kiedy w ciągu minut straciła ona aż 9 proc. Wszystko przez high frequency trading, czyli algorytmy pracujące na bardzo krótkich czasowo progach, optymalizujące tysiące transakcji, które się zapętliły. Aadhar – hinduski system identyfikacji biometrycznej ludzi – został naruszony i można było za dosłownie kilka dolarów kupić przez internet dane miliarda ludzi. Ja pozostaję optymistą, żyjemy w epoce, w której wyrośniemy z tego typu błędów „okresu dziecięcego”, zautomatyzujemy coraz więcej obszarów i błędy nie będą się pojawiać.

Możemy niedługo znaleźć się w świecie, w którym będziemy mieli albo bardzo bogatych niepracujących, albo masę niepracujących biednych oraz specyficzne grono, które będzie obsługiwać tych bogatych: coachów, lekarzy, terapeutów czy artystów. Przed automatyzacją i informatyzacją nie uciekniemy.

Inny zagrożeniem jest to, że robotów czy AI nie ma jak opodatkować. Jeśli zastąpią ludzi, to firmy będą miały wyższą efektywność niższym kosztem i nie przełoży się to na płacenie podatków. Bill Gates już proponuje opodatkowanie robotów zastępujących ludzi. Ale pojawia się pytanie – jeśli łatwo opodatkować robota fizycznego, wiadomo ilu ludzi w fabryce zastępuje, to jak opublikować tego softwere’owego? Trudno go zdefiniować. Na jednym komputerze może działać tysiące takich procesów. Czy powinniśmy wprowadzić podatek od automatyzacji? Czy obrotów? Możemy niedługo znaleźć się w świecie, w którym będziemy mieli albo bardzo bogatych niepracujących, albo masę niepracujących biednych oraz specyficzne grono, które będzie obsługiwać tych bogatych: coachów, lekarzy, terapeutów czy artystów. Przed automatyzacją i informatyzacją nie uciekniemy, jednak nie bądźmy luddystami, którzy w XIX wieku walczyli z automatyzacją tkalni.

Marta JanuszkiewiczAby AI dpowiednio funkcjonowało, brakuje nam odpowiedniego ustawodawstwa?

Michał KreczmarZ jednej strony rozważa się dekoncentrację gigantycznych dostawców rozwiązań cyfrowych, z drugiej – ich efektywne opodatkowanie, z trzeciej – stworzenie takich regulacji prawnych, jak – co robi teraz UE – ochrona danych osobowych, karanie za działania monopolistyczne. Widzimy dziś, jak administracja publiczna nie radzi sobie np. z Google’em i Facebookiem. Mamy ustawodawstwo próbujące ograniczać monopole i opodatkować je.

Uber istnieje „wirtualnie”, właściwie nie zatrudnia ludzi, co więcej – to firma, która ciągle jest na stracie. To, że jeździmy Uberem, Taxify czy elektrycznymi hulajnogami w relatywnie niskich cenach, to dzięki temu, że inwestorzy (Venture Capital) wykładają olbrzymie pieniądze, aby tego typu biznesy „złapały globalną skalę”.

Uber, który niedługo wejdzie na giełdę, wart jest prawie 120 mld dolarów, a istnieje „wirtualnie”, właściwie nie zatrudnia ludzi, co więcej – to firma, która ciągle jest na stracie. To, że jeździmy Uberem, Taxify czy elektrycznymi hulajnogami w relatywnie niskich cenach, to dzięki temu, że inwestorzy (Venture Capital) wykładają olbrzymie pieniądze, aby tego typu biznesy „złapały globalną skalę”. Model monetyzacji, generowania przychodów, zyskowności ma nadejść później – a tego typu działanie jest ryzykowne. Część „natywnych cyfrowo firm” nie posiada tradycyjnych zasobów, bo są nimi ludzie i algorytmy, a nie fabryki czy linie kolejowe. Znaczna część z nich jest też pośrednikami czy agregatorami produktów wytworzonych przez kogoś zupełnie innego, a biznes budują jako market networks.

Marta JanuszkiewiczOdpowiedzią będzie większa kontrola prawna?

Michał KreczmarPaństwa i administracja lokalna powinny lepiej kontrolować rynek cyfrowy. Tzw. sharing economy – rowery, skutery, hulajnogi (często bez punktów oddania i odbioru), wynajem nieruchomości w sieci – to tak naprawdę nie dzielenie się nimi z ludźmi, ale wynajem danego dobra na czas. Martwią mnie hulajnogi pikające przez 24 godziny na dobę w publicznej przestrzeni miasta, zakłócające spokój mieszkańców. Czy to jest dźwięk nowej technologii czy „spam w przestrzeni publicznej”? Niedługo mogą przeszkadzać bardziej niż kluby nad Wisłą. Dostawcy elektrycznych hulajnóg, jak Lime i Bird, to przykłady start-upów, które pobiły rekord szybkości w osiąganiu status tzw. jednorożca, czyli firm wycenianych na 1 mld dolarów. Niestety ten biznes się „nie zapina” – cena usług nie nadąża za kosztem hulajnóg, skalą niszczenia ich przez konsumentów, nie widać zysków.

W USA administracja państwowa zapowiada opodatkowanie oraz dekoncentrację cyfrowych monopolistów. We Francji wprowadzono podatek internetowy, Australia zapowiada karanie agregatorów treści za dystrybucję bez kontroli, Unia Europejska wprowadziła GDPR, miasta zaczynają blokować Ubera, Airbnb, Lime, kary wymierzone Google’owi przebiły łącznie 8 mld dolarów.

Firmy dbają o dobry PR, prezentują własne zdanie, wartości i opinie – nawet wobec administracji lokalnej, państwowej czy organizacji ponadnarodowych. Obecni konsumenci są na to czuli. Kiedyś kierowali się swoich w zakupach marką i ceną, a dziś zwracają także uwagę na poglądy, jakie reprezentuje marka.

Marta JanuszkiewiczCzy monopol internetowych gigantów z USA czy Chin da się odwrócić?

Michał KreczmarProblem w tym też, że Europa nie była w stanie sobie tego typu graczy wyhodować. Oddajemy się gigantom i sami to sobie zrobiliśmy. W Polsce nie wspieraliśmy Naszej Klasy, bo woleliśmy Facebooka, tak samo jeśli chodzi o polskie wyszukiwarki internetowe, systemy reklamy kontekstowej czy automatyzacji sprzedaży reklamy.

Europa jest niehomogenicznym rynkiem, w przeciwieństwie do Chin czy USA, które mają dużą liczbę ludności, gdzie łatwo wprowadzić jednorodne rozwiązanie adresowane do danej populacji. W UE jest wielość języków, kultur czy systemów płatniczych – nie tak łatwo tego typu gracza w Europie stworzyć.

Kilkanaście lat temu polscy e-przedsiębiorcy woleli podbijać nasz kraj niż cały świat, bo byliśmy wystarczająco dużym rynkiem, w przeciwieństwie np. do Estonii czy Czech. To też kwestia finansowania – nie było u nas ani takich pieniędzy, które byłyby w stanie sfinansować globalną firmę, ani nie było wsparcia organizacyjnego, know how itp. Na szczęście mentalność się zmienia – nowe, młode pokolenie start-upowców chce działać globalnie, ma zaplecze, wsparcie, ekosystem, infrastrukturę, finansowanie i nie boi się wyzwań.

Ekspert

258 Michal Kreczmar 1

Michał Kreczmar

Dyrektor w zespole ds. transformacji cyfrowej PwC. Od ponad 20 lat w branży cyfrowej. Redaktor naczelny pierwszego polskiego czasopisma o internecie. Zasiadał w radzie nadzorczej IAB Polska. Stworzył dział online wydawnictwa IDG Poland. Wdrażał rozwiązania programmatic, marketingu bezpośredniego, E-commerce w Agora S.A. Był dyrektorem zarządzającym agencji marketingu efektywnościowego iProspect, a ostatnio dyrektorem ds. E-commerce w Hypermedia/Dentsu Aegis Network. Związany z koncernami mediowymi, przemysłem reklamowym i e-commerce w Polsce. Realizował projekty dla firm z branż FMCG, sieci detalicznych, instytucji finansowych, elektroniki użytkowej, motoryzacji i producentów przemysłowych. linkedin.com/in/michalkreczmar.

Rozmawiała

 

Marta Januszkiewicz

Znaczenie dobrostanu w pracy, czyli jak budować zdrowe środowisko pracy w nowoczesnej organizacji? (podcast)

Po latach promowania bezwzględnej strategii zarządzania zespołem, opartej na instrumentalnym traktowaniu pracownika, przyszedł czas na zmianę. Przedsiębiorcy wiedzą już, że dobrostan zatrudnionych ludzi, to układ win-win, czyli źródło obustronnej korzyści. Pracownicy w dobrej kondycji psycho-fizycznej, którzy komfortowo czują się w miejscu pracy, są silniej zmotywowani, bardziej efektywni…

Czym zachęcić do pracy i jak zatrzymać talenty z pokolenia Z? (podcast)

Zetki, inaczej – pokolenie Z, to najmłodszy narybek na rynku pracy. Wychowani w erze cyfrowej, traktują smartfon jak przedłużenie ręki, a szybki dostęp do informacji – jak przysłowiową wodę w kranie. W odróżnieniu od pokoleniowych poprzedników, oprócz ścieżek awansu i wysokości wynagrodzenia, interesuje ich także…

Jak młodzi liderzy tworzą przyszłość? Strategiczne myślenie i emocje w przywództwie (podcast)

W jaki sposób zbudować i, co ważniejsze, utrzymać zaangażowanie zespołu w obliczu ciągłych zmian? Młodzi liderzy nie mają dziś łatwego zadania. Świat pędzi, a okoliczności społeczne i rynkowe stają się coraz mniej przewidywalne. Dawne podręcznikowe zasady zarządzania ludźmi nie przystają do naszej rzeczywistości. Wystarczy wspomnieć,…

Jak skutecznie podnosić kompetencje managerskie? (podcast)

Współpraca między światem akademickim a biznesem jest kluczowa szczególnie dziś, gdy galopujący rozwój domaga się równowagi na poziomie gospodarczym, społecznym czy kulturowym. Inaczej mówiąc – wymaga troski o to, by mądrze i skutecznie wpływać na kształt współczesnego świata. Właśnie ten cel połączył w działaniach: PwC – globalną organizację doradczą…

Zarządzanie zmianą jako klucz do sukcesu - proces, transformacja i trendy (podcast)

Zarządzanie zmianą jako proces to dla jednych niezbędny element rozwoju organizacji, a dla innych - wyzwanie pełne niepewności. Tymczasem, jak pokazują obserwacje rynkowe, coraz więcej firm na świecie uznaje elastyczność i adaptację do zmian za klucz do sukcesu. Nie jest tajemnicą, że zarządzanie zmianą często…

Problem Based Learning na zajęciach akademickich (podcast)

„Motywacja” to słowo klucz każdego procesu nauczania bez względu na jego poziom. Efektywna nauka jest przecież celem wszystkich nauczycieli, począwszy od tych z podstawówki, a skończywszy na wykładowcach akademickich. Ale w tym obszarze bez otwartości na innowacje i zmiany ani rusz. Dr Kinga Kurowska-Wilczyńska –…

Prawo pracy w biznesie – formy zatrudnienia, wynagrodzenie i nowości w kodeksie pracy (podcast)

Praca na etacie to dla jednych upragniony synonim bezpieczeństwa, a dla innych – męczące ograniczenie swobody. Tymczasem jak pokazują statystyki, Polska od lat pozostaje w czołówce krajów europejskich o najwyższej liczbie zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę. Nie jest tajemnicą, że forma zatrudnienia…

Produkcja partnerska i prywatność w sieci, czyli wyzwania organizacyjne i strategie ochrony (podcast)

Model produkcji partnerskiej pojawia się coraz częściej przy okazji dyskusji na temat wytwarzania dóbr cyfrowych oraz ich dostępności. Zakłada on dobrowolny i nieodpłatny udział internautów w procesie produkcji. Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie pewnych warunków: po pierwsze – proces wytwarzania powinien być…

4-dniowy tydzień pracy – prawda czy mit? O nowych modelach skróconego czasu pracy (podcast)

Początek weekendu już w czwartek, czyli wolne od pracy wszystkie piątki? Złożona przez Lewicę ustawa, wprowadzająca czterodniowy tydzień pracy, od zeszłego roku leży w Sejmie i czeka na rozpatrzenie. Choć skrócenie tygodnia pracy do 4 dni budzi pewne kontrowersje, to jednak wydaje się tendencją naturalną,…

Lider transformacji cyfrowej 4.0 (podcast)

„Kto nie idzie do przodu, ten się cofa” – mówi stare powiedzenie i jest w nim sporo prawdy zwłaszcza w czasach galopującego postępu technologicznego. Dlatego transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm koniecznością i kluczowym elementem strategii rozwoju. Odpowiednio dobrane technologie w połączeniu z właściwymi…

Praca i życie w Malawi i Meksyku - doświadczenia z perspektywy project managerki (podcast)

Jest profesjonalistką zorientowaną na osiąganie celów. Sprawdziła się na niezależnych stanowiskach w różnych obszarach zarządzania projektami oraz finansami. Swoją aktywność zawodową rozwijała w Europie, Meksyku i Malawi. Project managerka Justyna Rodriguez-Belza, podczas spotkania z dr Agnieszką Golińską, opowiedziała m.in. o pracy i życiu ekspatów w…

Motoryzacja, nowe technologie i innowacje społeczne - jak łączyć pasje z biznesem? (podcast)

Interesuje się wpływem nowych technologii, transportu oraz przemysłu na społeczeństwa. Wierzy w zrównoważoną przyszłość. Zgłębia możliwości wynikające z połączenia pasji i biznesu. Michał Zieliński – Business Owner działów Sport i Motoryzacja w WP, student drugiego stopnia kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS był gościem…

„W drodze na szczyt” – innowacyjne narzędzie dla doradców zawodowych (podcast)

W jaki sposób ułatwić szukanie pracy osobom bezrobotnym 50+? Jak zachęcić je do aktywności zawodowej? Czy atrakcyjna graficznie i merytorycznie gra planszowa może wspomóc w tej kwestii zarówno doradców zawodowych jak i samych poszukujących? Czym są „karty inspiracji” i „kamienie doświadczenia”? Na te i wiele…

Wymiary współpracy w innowacjach społecznych (podcast)

Czemu służą innowacje społeczne? Czym jest współbycie, współpraca i współuczenie się w tym kontekście? I czy trzeba być ekspertem w danej dziedzinie, by dołączyć do obszaru wybranej innowacji? – Budowanie kolektywu to kluczowy element innowacji społecznych. Dołączenie do danej społeczności jest nie tylko sposobem na…

Zawody męskie i kobiece a sukces zawodowy (podcast)

Coraz więcej kobiet decyduje się wkroczyć do świata zawodowego tradycyjnie uznawanego za męski i odwrotnie – przybywa mężczyzn, którzy wybierają zawody uznawane dotąd za kobiece. Zmiany społeczne, następujące wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zmierzają ku stopniowemu zrównaniu szans zawodowych obu płci, choć jeszcze daleka droga do…

Czy innowacje mogą i powinny być odpowiedzialne społecznie? (podcast)

Rola przedsiębiorców jest dziś kluczowa, to od ich postawy, od tego czy wezmą na siebie odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości, zależy przyszłość świata. Nie politycy, nie aktywiści, nawet nie naukowcy, ale właśnie przedstawiciele biznesu, małego i dużego, powinni jako pierwsi podjąć wyzwanie, przed którym stoimy wszyscy.…

Budowanie autentycznej marki osobistej – klucz do pozostania sobą (podcast)

Dobra lub kiepska marka najczęściej kojarzy nam się z towarami lub usługami, rzadziej – z ludźmi. To błąd, bo silna marka osobista ma ogromne znaczenie w dzisiejszych realiach zawodowych – może ułatwić znalezienie dobrej pracy, dać przewagę w negocjacjach z klientami, wyróżnić eksperta z określonej…

Motywacja do pracy a różnice pokoleniowe (podcast)

Z jednej strony boomerzy, z drugiej – przedstawiciele pokoleń: X,Y, Z. Często siedzą biurko w biurko, mają wspólne zadania i cele, ale kompletnie odmienne doświadczenia, podejście do pracy czy metody działania. Różne pokolenia aktywne na dzisiejszym rynku pracy to duże wyzwanie, ale i spory potencjał…

Jak odkryć i rozwinąć swoje talenty? Mocne strony wg Gallupa (podcast)

„Musisz nad tym popracować, to nie jest twoja mocna strona” – wielu z nas pewnie słyszało podobne słowa w szkole, czując od razu wszechogarniający wstyd. Tymczasem w świetle dzisiejszej wiedzy, wstydzić powinien się raczej dydaktyk, który stosował taką formą motywacji. Dlaczego warto skupiać się na…

Nowe technologie a zarządzanie edukacją o Auschwitz i Holokauście (podcast)

Pamięć historyczna – szczególny rodzaj pamięci kulturowej – wydaje się ważna zwłaszcza dziś, w czasach, gdy obszar ten bywa wykorzystywany przez różne siły polityczne. Adam Szpaderski – dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS, od lat zajmuje się naukowo strategią zarządzania miejscami pamięci i instytucjami kultury. Rozwija…

Czy w organizacjach jest miejsce na jakość życia? (podcast)

36 lat – tyle czasu przeciętny Europejczyk spędza w pracy podczas całego swojego życia (dane opublikowane przez Eurostat). Gdy dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że lata te przypadają na najbardziej efektywną część naszego życia, to tym bardziej warto zadać sobie pytanie – jaka jest jakość życia…

Bariery tworzenia turkusowych organizacji w Polsce i na świecie (podcast)

W turkusowej organizacji ludzie dążą do integracji i syntezy różnych wartości i perspektyw. Kładą nacisk na współpracę, współdziałanie i współtworzenie, a także na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów. Jak stworzyć turkusową organizację? Czy turkusowe organizacje odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy? Jakie napotykamy bariery tworzenia…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2023/2024

Myślisz o założeniu firmy? Chcesz nauczyć się zarządzać projektami? A może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania biznesowe. Zarządzanie i przywództwo czy zarządzanie zasobami ludzkimi to tylko niektóre…

Nadzieja jako istotny czynnik w zarządzaniu: rola, wypalenie i wdrożenie (podcast)

Chociaż zarządzenie często kojarzy się nam z szeregiem usystematyzowanych procesów i z monitorującymi je narzędziami, równie istotną rolę pełni nastawienie. Nadzieja na sukces może być źródłem motywacji do działania i wiary we własne możliwości. Jaką rolę w zarządzaniu odgrywa nadzieja? Co zrobić w przypadku jej…

Holistyczne zarządzanie - wpływ na tworzenie kultury i zachowań w organizacji (podcast)

Jakie skutki ma holistyczne podejście do zarządzania organizacją? I jaki wpływ wywiera na tworzenie kultury i zachowań w organizacji? Jakie działania zostają podjęte w otoczeniu konkurencyjnym, społecznym, ekonomicznym i politycznym w ujęciu holistycznym? Jakie są trendy w zarządzaniu organizacjami? Na te i wiele innych pytań…

Największe wyzwania w obszarze zachowań organizacyjnych - czym są i jak sobie z nimi radzić?…

To ludzie, ze swoją różnorodnością, są podstawą organizacji. Ich działania tworzą zachowania organizacyjne - ta interdyscyplinarna dziedzina, oparta na podstawach zarządzania, pozwala zrozumieć i interpretować zachowania w miejscu pracy. W rezultacie są one ściśle związane z osiąganymi celami i wynikami biznesowymi. Poruszymy temat, jak rozumieć…

Innowacje społeczne - cykl w Strefie Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Innowacje kojarzymy przede wszystkim z technologią, gospodarką i zarządzaniem. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o kolejnej kategorii - innowacjach społecznych, czyli działaniach których celem jest podnoszenie jakości życia ludzi, grup społecznych i narodów. Zalicza się do nich zarówno nowatorskie rozwiązania problemów społecznych, jak…

Synergia pomiędzy działami HR i finansowym - jak połączyć siły dla dobra firmy (podcast)

Dział finansowy oraz HR to jedne z kluczowych filarów, na których opiera się każda organizacja. Choć każde z nich obejmuje inne obszary i obsługuje różne procesy, współpraca pomiędzy tymi działami może pozytywnie przełożyć się na funkcjonowanie firmy. Czy liczby i KPI to ich jedyny wspólny…

Jak zmienić polską szkołę oddolnie i skutecznie? (podcast)

Polski system edukacji zmaga się w licznymi problemami. Z wielu z nich powszechnie zdajemy sobie sprawę, ale już mało kto ma ochotę działać i stawiać czoło tym wyzwaniom. Są jednak osoby, które nie boją się działać i chcą oddolnie wpływać na szkolnictwo. Kto i w…

Innowacje w obszarze wolontariatu pracowniczego (podcast)

Wolontariat jest dowodem na to, że dobro mnoży się wtedy, gdy się nim dzielimy. Pomagając innym, zyskujemy poczucie sensu, sprawczości, autentyczności i autonomii. Obecne czasy cechują się coraz intensywniejszą digitalizacją i idącą za nią dehumanizacją, a to sprawia, że działanie na rzecz innych oraz pielęgnowania…

TransferHUB – jak inkubujemy innowacje społeczne związane z pracą (podcast)

Rynek pracy stawia przed nami wiele wyzwań. Należą do nich między innymi starzejące się społeczeństwo, szklany sufit, godzenie życia rodzinnego z zawodowym oraz kondycja i możliwości kobiet na rynku pracy. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy uwielbiają stawiać czoła wyzwaniom i szukać najlepszych rozwiązań…

Jak odejść z korporacji - rzecz o odwadze (podcast)

Praca w korporacji bywa w popkulturze demonizowana. Mimo to, dla wielu osób jest najlepszym miejscem pracy, dającym stabilizację i poczucie bezpieczeństwa. Nic więc dziwnego, że odejście z korporacji budzi w niektórych niepokój i lęk przed zmianą. Na ile chętnie wybieramy pracę w korporacji? Dlaczego trzeba mieć odwagę, aby z niej odejść? Czy w ciągu…

Doskonalenie procesów integracji w wielonarodowym środowisku pracy (podcast)

Środowisko, w którym pracujemy ma na nas ogromny wpływ. To, jakie relacje panują między pracownikami oraz jaką wyczuwa się ogólną atmosferę, może przekładać się m.in. na wydajność i zaangażowanie w powierzone zadania. Integrację pracowników można i warto wspierać - szczególnie, gdy są oni przedstawicielami różnych krajów i kultur. Czym jest…

Piękno natury, wartość nauki, siła biznesu (podcast)

Na przestrzeni wieków ludzie znacząco oddalili się od przyrody. Mimo to, kontakt z naturą jest jedną z naszych najbardziej pierwotnych potrzeb. Zaspokajaniu jej nie sprzyjają jednak otaczające nas betonowe lasy oraz brak czasu na spacery po tych prawdziwych. Dlatego warto zadbać o środowisko, w którym…

Growth mindset, czyli sposób myślenia ukierunkowany na wzrost (podcast)

Coraz więcej pracodawców dostrzega wagę mindsetu u swoich pracowników. Nastawienie, z którym podchodzimy do danego wyzwania może zarówno ułatwić nam pracę, jak i skutecznie do niej zniechęcić. Warto więc skorzystać z technik growth mindsetu, czyli sposobu myślenia ukierunkowanego na wzrost. Czym jest mindset i czym różni się od poczucia sprawczości…

Wprowadzenie do innowacji społecznej. Jak rozliczyć biznes z dobra? (podcast)

Jeszcze do niedawna w świecie start-upów najwięcej uwagi poświęcano jednorożcom, czyli firmom nastawionym na dynamiczny wzrost w krótkim czasie. Dziś coraz głośniej mówi się o zebrach - przedsiębiorstwach generujących zyski, jednak działających w ramach zrównoważonego rozwoju. Firmy te tworzą usługę lub produkty, które są odpowiedzią…

Pre-inkubacja – wiele obliczy wsparcia innowacyjności i przedsiębiorczości (podcast)

Osoby myślące o założeniu własnej firmy mogą skorzystać z różnych form wsparcia dla początkujących przedsiębiorców. Dużą popularnością cieszą się inkubatory, pomagające m.in. finansować projekt na jego początkowej fazie. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się pre-inkubatorom, których celem jest wsparcie merytoryczne tych, którzy dopiero rozważają założenie własnej…

Innowacje społeczne jako nowe rozwiązania aktualnych i przyszłych problemów świata (podcast)

W tworzeniu innowacji społecznych ważne jest, by od początku myśleć o wpływie, jaki to rozwiązanie wywołuje na ludzi, środowisko, ziemię. Świadome zarządzanie może w tym zakresie okazać się sposobem na rozwiązanie problemów współczesnego świata. Dlatego innowacje społeczne w ostatnim czasie nabrały dużego znaczenia. Jak zwiększyć…

Zaufanie społeczne jako czynnik sprzyjający rozwojowi innowacji (podcast)

W Polsce poziom zaufania do ludzi należy do najniższych Europie. Tymczasem wiara w szczere intencje innych osób ma bardzo duży wpływ na relacje między partnerami biznesowymi. W sytuacji braku zaufania pojawiają się często trudności we wzajemnym zrozumieniu. To prowokuje wyższe koszty, trudniejszą wymianę wiedzy, informacji…

Motywacja w środowisku pracy - czego oczekują pracownicy? (podcast)

Odpowiednia motywacja do pracy ma wpływ na to, jak wykonujemy powierzone obowiązki. Dzięki niej jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Ostatnie kryzysy takie jak pandemia czy wojna w Ukrainie sprawiły, że oczekiwania wobec pracodawców nieco się zmieniły. Jakiej motywacji aktualnie oczekują pracownicy? Czy istnieją…

Najczęstsze błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami (podcast)

Jednym z najważniejszych elementów każdej pracy jest wynagrodzenie. Wielu pracowników oraz specjalistów zajmujących się zarządzaniem ludźmi uważa wysokość comiesięcznej wypłaty za najsilniejszy motywator do pracy. Jakie błędy w zarządzaniu wynagrodzeniami popełniają firmy? Co mówi rynek o wysokości wynagrodzeń? Lepiej płacić za kompetencje, czy za wyniki?…

Innowacyjny projekt "Skuteczne zdziwienie" - wyzwalająca myślenie nauka czytania

Dlaczego najmłodsi niechętnie czytają? Innowacyjny projekt “Skuteczne zdziwienie” odpowiada na to pytanie i szuka rozwiązań, które pomogą zmienić podejście do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym.  Projekt sprowadza się do pobudzania dziecięcej świadomości poprzez obrazowanie głosek oraz liter prostymi dźwiękami. Jak może wyglądać…

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia