„Co zmienił Pep Guardiola w Bayernie? U niego nauczanie jest tylko w grze. Bo tylko gra oddaje warunki meczowe i przygotowuje do nich”. Moja rozmowa z wielkim fanem i entuzjastą active learning, dr. Adamem Kowalikiem, kierownikiem kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, rozpoczęła się pod tablicą z cytatami w jego gabinecie. Czytamy dalej: „Musimy przyzwyczajać naszych zawodników do gry pod presją. Oni tego nie lubią, bo jak grasz pod presją, to popełniasz błędy. A oni nie chcą ich popełniać. A jak tego nie robisz, to się nie uczysz”. W uczeniu przez działanie jest jak w sporcie, a przynajmniej w piłce nożnej. Liczą się praktyczne umiejętności i współpraca z innymi. Bo trening czyni mistrza i jest niezwykle istotny w przygotowaniu studenta do zawodu, a szczególnie jeśli chodzi o karierę menedżera i lidera. Czym jest active learning i dlaczego do niego należy edukacja przyszłości?

Marta JanuszkiewiczActive learning zyskuje dziś na popularności. Metoda ta stosowana jest na uczelniach, szkoleniach, szczególnie w kształceniu liderów. Czy działanie nie jest jedną z najbardziej pierwotnych metod uczenia się, stosowaną przed czasami akademicko-encyklopedycznej edukacji stworzonej po rewolucji francuskiej?

Adam KowalikActive learning to najprostsza, pierwotna metoda uczenia i z jakiegoś niezrozumiałego powodu na uczelniach i w szkołach w Polsce o tym zapomnieliśmy. Kiedy studiowałem na najlepszej na tamte czasy uczelni ekonomicznej w Polsce, miałem kilkadziesiąt przedmiotów i ze wszystkich zajęć, na których byłem, pamiętam tylko dwa przedmioty – te, które prowadzone były w formie angażującej. Nie chcę w żaden sposób dyskredytować moich ówczesnych nauczycieli, ale bierne słuchanie podczas zajęć nie sprzyjało przyswajaniu wiedzy. Miałem wrażenie, że po ukończeniu studiów byłem nieprzygotowany do pracy, że brakuje mi wielu umiejętności i narzędzi. Może przeczytałem kilkadziesiąt książek, ale nie umiałem tej wiedzy zastosować. Kiedy to do mnie dotarło, zdecydowałem się ukończyć studia w 4, a nie w 5 lat. Dlatego gdy rok temu powierzono mi prowadzenie kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, wiedziałem, że chcę uczyć w inny sposób. Z moich osobistych doświadczeń wiem, jak bardzo aktywne kształcenie różni się od pasywnych metod nauczania. Wszystkie swoje warsztaty, zajęcia – czy na uczelni, czy w ramach szkoleń bizesowych – rozpoczynam od dyskusji i od razu angażuję uczestników.

Marta JanuszkiewiczTradycyjna forma nauczania bardziej sprawdzi się na takich studiach, jak historia czy filozofia, a zarządzanie to zupełnie inna dziedzina akademicka – wymagająca umiejętności praktycznych, pracy w zespole, twórczego podejścia, szukania rozwiązań.

Adam KowalikZarządzanie rzeczywiście jest bardziej predestynowanym kierunkiem do uczenia metodami active learning. Ale nie zgodzę się z tym, że historia, filozofia czy matematyka to przedmioty, do których nie można zaaplikować active learning. Jestem w stanie wyobrazić sobie dyskusję, interakcję z wykładowcą, pytania: „co byś zrobił, gdybyś to ty był królem czy królową w roku 1420 r., jaką decyzję byś podjął/podjęła?” – żeby studenci wynieśli z zajęć coś więcej. Należy dążyć do tego, by zanurzać ich w doświadczeniu, bo tylko wtedy będą w stanie powiedzieć – „ok, wiem, o co tutaj chodzi”. To jest na pewno bardziej wymagające dla prowadzącego – trzeba być otwartym na nową metodę i na dialog ze studentem, a przecież nie wszyscy wykładowcy są na to gotowi. Zdarzają się sytuacje, że podczas zajęć recytują książkę. Czy będzie to ciekawy wykład? Nie. Świat idzie w inną stronę – w active learning.

Menedżer czy lider w ciągu dnia podejmuje tuzin decyzji – jedne mniej, drugie bardziej ważne. Staram się uczyć studentów, by podejmowali je już na zajęciach. Na przykład, kiedy prowadzę zajęcia ze strategii biznesowej, to nie zanudzam ich opowiadaniem o tym, czym jest strategia biznesowa, kto, co napisał na ten temat, tylko mówię: „Wybierzcie sobie jedną branżę, np. handel spożywczy, sieci handlowe. Podzielicie się na zespoły. Wy reprezentujecie tę firmę, wy inną. Zastanówcie się, jaka jest strategia tego podmiotu i zarekomendujcie, co zaproponowalibyście zarządowi, co zmienilibyście w strategii tych firm”. W ten sposób prowokuję studentów do myślenia i rozwiązania zadania. Takie prowadzenie zajęć fascynuje – zarówno samego prowadzącego, jak i studentów, bo mogą się zmierzyć z danym wyzwaniem. Ponadto wzmacnia poczucie sprawczości i wiarę we własne możliwości. A to jest bardzo ważne.

Marta JanuszkiewiczActive learning stawia na praktykę – ale co z wiedzą teoretyczną?

Adam KowalikJa staram się łączyć te obie formy, przeplatać je. Robię 10-, 15-minutowe wprowadzenie do tematu, by następnie przejść do formy aktywnej, a składają się na nią dyskusje, praca w grupach, zadania zespołowe czy głosowania internetowe. W swojej pracy zauważam, że podczas wykładów studenci nie są w stanie długo utrzymać pełnej koncentracji. Po kwadransie odpływają, bo ich nudzi to, co jest przekazywane w formie mówionej. I to nie jest ich wina – jak człowiek nic nie robi, to się nudzi. Dlatego lepiej zaangażować uczestników, zaprosić do dyskusji, zapytać: „A co pani sądzi na ten temat?”. W przypadku osób, które same z siebie nie są skore do wypowiadania się, jest to świetny sposób, aby ich włączyć do rozmowy. Ta osoba zaczyna też aktywnie słuchać, bo wie, że w każdej chwili może być zapytana o zdanie. A swoje zdanie trzeba mieć.

Marta JanuszkiewiczActive learning to nie tylko angażowanie studentów czy uczestników szkoleń do wykonania określonych zadań. To cały proces. Jak on wygląda?

Adam KowalikZajęcia w formie active learning, na uczelni czy w firmie, to najczęściej proces iteracyjny. Na szkoleniach nie spotykam się z uczestnikami na zwyczajowe 8 godzin, tylko na 4, by przedyskutować dane zagadnienie. Potem jest tydzień przerwy, w czasie której mają możliwość przećwiczenia omawianych kwestii w realnym życiu zawodowym. Później następuje kolejna iteracja warsztatu – i taki cykl potrafi trwać kilka tygodni. To dużo lepsze niż wiedza „w pigułce” podana studentowi jednorazowo.

Na studiach wszystko zależy od kreatywności prowadzącego. To może być zwykła dyskusja czy praca warsztatowa w zespołach 3-4-osobowych, ale można pójść krok dalej – i zaproponować interakcję pomiędzy grupami. Ja na przykład obok rozmów i pracy grupowej robię tzw. symulację strategiczną (strategy wargame), podczas której studenci uczestniczą w swego rodzaju grze rynkowej. Jedna firma zrobiła takie posunięcie, druga inne i w kolejnych rundach następują odpowiedzi na to, co zadziało się w poprzedniej. Poza tym, jak chcę być wiarygodny w uczeniu zarządzania, to moi studenci muszą mieć kontakt z biznesem, organizacjami pozarządowymi itp. Dlatego na naszym kierunku mamy partnerów – jak Shell, Unilever, PwC, Forum Odpowiedzialnego Biznesu czy Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej – którzy dają studentom zadania do realizacji w ramach tzw. projektów semestralnych. To są realne zagadnienia, rzeczywiste potrzeby firm, prawdziwi partnerzy, z którymi studenci mogą konsultować każdy etap powstawania projektu. Bardzo ważne są ostatnie fazy pracy, podczas których zajmujemy się wnioskami (tzw. lessons learned) oraz wskazówkami na przyszłość (tzw. feed-forward). W ramach lessons learned zespół studentów zastanawia się, co można było zrobić inaczej, co zrobiliby lepiej, realizując ten projekt następnym razem. W ramach feed-forward przekazywane są sugestie partnera i prowadzącego, wszelkiego rodzaju wskazówki, jak do takiego projektu należałoby podejść w przyszłości. Nie ma lepszego sposobu nauki niż na realnym projekcie. To wszystko jest active learning.

Active learning rozwija wiele umiejętności: pracy zespołowej, pracy projektowej, orientacji na klienta, zarządzania jego oczekiwaniami. Uczymy się dyskutowania, argumentowania, analizowania, kontrolowania jakością prac, krytycznego myślenia – również podawania w wątpliwość własnych pomysłów.

Warto wspomnieć też o tutoringu, który też jest narzędziem active learning i wsparciem rozwoju studenta, rzadko praktykowanym na polskich uczelniach. Od października tego roku na naszych studiach magisterskich z zarządzania po polsku i angielsku uruchamiamy spotkania z tutorami dla studentów. Polega to na tym, że student ma przypisanego opiekuna, który wspiera go przez cały okres studiów. Zobaczymy, jakie będą rezultaty tego unikatowego projektu, i na tej podstawie będziemy ulepszać i usprawnić tutoring w kolejnych latach.

Marta JanuszkiewiczJakie istotne dla lidera cechy można zdobyć, ucząc się metodą active learning?

Adam KowalikActive learning rozwija wiele umiejętności: pracy zespołowej, pracy projektowej, orientacji na klienta, zarządzania jego oczekiwaniami. Uczymy się dyskutowania, argumentowania, analizowania, kontrolowania jakością prac, krytycznego myślenia – również podawania w wątpliwość własnych pomysłów. Pracując metodami active learning, student/studentka widzi, jak ma się jego/jej praca i postawa do całego zespołu. Praca nad rzeczywistym projektem rozwija praktyczne kompetencje, a to jest bezcenne. Robię coś fajnego, widzę tego rezultaty i czuję, że się uczę, że czegoś ważnego doświadczam. Kiedy nasi studenci realizują projekty o charakterze społecznym, pomagają różnym organizacjom, to widzimy, jak bardzo potrafią się zaangażować. Niedawno zakończyliśmy projekt z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet, i wierzę, że przynajmniej niektórzy studenci utrzymają kontakt z tą organizacją w różnych kontekstach.

Po blisko 20 latach doświadczenia menedżerskiego, również w dużych firmach, wiem, jak wartościowy jest absolwent, który już na studiach realizował konkretne projekty. To osoba, która dużo sprawniej poradzi sobie w pracy niż ta, która przez 5 lat studiowała w formule pasywnej.

Ekspert

258 kowalik

dr Adam Kowalik

Doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).

Rozmawiała

 

Marta Januszkiewicz

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2022/2023

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

HR w branży budowlanej - zarządzanie zmianą, różnorodność i digitalizacja - A. Niziołek (Hilti) -…

Branża budowlana w Polsce przeżywa intensywny rozkwit. Nowe technologie, coraz bardziej zaawansowane narzędzia oraz powszechna digitalizacja sprawiają, że firmy muszą dynamicznie dostosowywać się do nowej rzeczywistości. Taka sytuacja jest wyzwaniem również dla działów HR. Jak zarządzać zasobami ludzkimi w tak trudnej i konserwatywnej branży, związanej…

Wsparcie psychologiczne jako benefit przyszłości - Krystyna Matysiak (Generali Polska) - podcast

W czerwcu 2021 roku Generali wprowadziło nowy benefit dla pracowników – wsparcie terapeutyczne. Do dziś skorzystali oni już z ponad 400 sesji z terapeutami. Czy to zwiastun zmian w zakresie pozapłacowych dodatków do pensji? Które benefity wyróżniają pracodawców? W jaki sposób powstał pomysł na wdrożenie…

O zarządzaniu projektami (podcast)

Współcześnie prowadzenie projektów to podstawowa umiejętność w świecie biznesu. Powinni ją posiadać nie tylko menedżerowie, ale także wszyscy specjaliści, którym zależy na efektywnym i samodzielnym realizowaniu się w swojej branży. Zarządzanie projektami to przede wszystkim umiejętność sprawnego rozplanowania zadań i podzielenia całego procesu realizacji projektu…

Rola zaufania w zarządzaniu i rewolucji technologicznej - Dariusz Piotrowski (DELL) - podcast

Ostatnie wydarzenia na świecie oraz kolejne fale pandemii sprawiły, że właśnie teraz zaufanie stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Przewiduje się, że w kolejnych latach, to połączenie zaufania i technologii będzie kluczem wzrostu gospodarczego. Czy możemy zatem twierdzić, że popularyzacja cyfrowych kompetencji wywołuje pewność względem technologii…

Synergia i współpraca - czy to podstawa pracy lidera? Piotr Dziwok (Shell) - podcast

Wpływowe umysły świata biznesu bardzo wyraźnie nawołują do działań promujących wymianę poglądów i dzielenie się doświadczeniami. Liderzy oraz osoby odpowiedzialne za najważniejsze decyzje na poziomie globalnym i krajowym, łącząc swoje siły, mogą zmienić bardzo wiele. Zanim jednak liderzy staną się liderami, przechodzą pewną ścieżkę. Uczą się…

Od kandydata do ex-pracownika - jak zwinny HR wspiera Candidate Experience (podcast)

Rynek pracy to miejsce, w którym spotykają się potrzeby dwóch stron — pracodawców i pracowników. Do niedawna, często spotykany był model polityki firm, który zakładał, że to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie. Jednak od kilku lat trend ten uległ zmianie i to pracownicy dominowali na…

Od marketera do lidera. O sukcesie w branży fintech - Karol Sadaj (Aion Bank Polska)…

Od 40 tysięcy klientów do ponad miliona w zaledwie dwa lata - brzmi nieprawdopodobnie? A jednak! Taki sukces wygenerował dla marki Revolut Karol Sadaj, gość webinaru z cyklu Rozmowy z Liderami. Wszyscy wiemy, że zarządzanie to zestaw procesów, które podtrzymują funkcjonowanie organizacji. To właśnie one…

Jak zwiększyć rynek innowacji społecznych w Polsce? (podcast)

Powszechnie wiadomo, że rozwój gospodarczy, oznacza więcej niż rozbuchane wskaźniki ekonomiczne. Prace nad ewolucją innowacji technologicznych pochłaniają ogromne pieniądze inwestorów czy instytucji publicznych. Nieustannie szukamy rozwiązań które lepiej odpowiedzą na potrzeby użytkowników i pozwolą zarobić z nawiązką. A gdyby tak podczas tworzenia, od początku myśleć…

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Przepis na szczęśliwego pracownika - jak zarządzać dobrostanem zespołu (podcast)

Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik jest bardziej efektywny i zmotywowany. Warto jednak zastanowić się, co należy zrobić, by zagwarantować ten dobrostan współpracownikom. Jakie są dobre praktyki well-beingu? Czy HR i komunikacja powinny działać razem, czy oddzielnie? Na te i wiele innych pytań odpowiada…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Jak być dobrym liderem w branży IT? Między władzą, a odpowiedzialnością. Krzysztof Szukieć (Stepwise)

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Jak zadbać o najważniejsze potrzeby pracowników?

Według popularnej teorii z obszaru motywacji chętnie podejmujemy się aktywnościom, które pozwalają nam zaspokoić trzy fundamentalne potrzeby. Mówiąca o tym teoria autodeterminacji jest powszechnie wykorzystywana m.in. przy projektowaniu gier komputerowych, promowaniu prozdrowotnych zachowań czy też budowaniu angażujących programów edukacyjnych. Badaczki z Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu…

Jak być liderem w postpandemicznych realiach? O równowadze i rozwoju Agnieszka Gajewska (PwC Polska)

Równowaga i zrównoważony rozwój w organizacji nabrały nowego znaczenia w postpandemicznej rzeczywistości. Koniecznością stało się przełożenie pustych haseł na rzeczywiste działania, które przyniosą widoczne efekty. Jak wdrożyć takie działania w codzienne życie firmy? Jak równowaga staje się elementem myślenia strategicznego liderów? Jak włączyć myślenie o…

Negocjacje i mediacje w zarządzaniu – jak osiągnąć zamierzony cel? (podcast)

W kontaktach międzyludzkich często dochodzi do starcia różnych poglądów, interesów czy wartości. Zdarza się, że w nieświadomy sposób przyjmujemy strategię, która ma nas doprowadzić do osiągnięcia celu. Czasami jednak sytuacja i waga decyzji powodują, że negocjacje stają się sztuką. Warto zatem zastanowić się nad możliwymi…

ChinaTalk with François Godement (Senior Advisor for Asia, Institut Montaigne) – podcast

Chiny i UE 30 grudnia 2020 r. osiągnęły długo oczekiwane porozumienie dotyczące inwestycji w ramach negocjowanego od 2014 r. CAI (Comprehensive Agreement on Investment). Według wielu komentatorów porozumienie osiągnięto w zbyt dużym pośpiechu. Niemcom zależało na tym, by zdążyć przed końcem niemieckiej prezydencji w Radzie…

Rekrutacja i onboarding online – nowe wyzwania branży HR (podcast)

Praca, spotkania towarzyskie czy zawodowe – strefa online wkracza dziś w coraz więcej obszarów naszego życia. Brak możliwości przeprowadzania spotkań na żywo zmusił nas do przejścia na tryb zdalny, który jednocześnie wymaga od nas zmiany pewnych zachowań i dostosowania dotychczasowych działań do nowych warunków. Przed…

Lider w nowej rzeczywistości. Jak zarządzać i zwyciężać kryzysy - Magda Dziewguć (Google Cloud PL)

Pandemia zweryfikowała różne opinie na temat przywództwa. Zza póz i sloganów musiały wyjrzeć autentyczne osobowości. Najlepiej poradzili sobie ci, którzy potrafili sięgnąć do swoich zasobów empatii, uważności i znajomości zarówno otoczenia, jak i siebie samego. Przenosząc pracę do własnych domów, liderzy pokazali, że są „tylko…

ChinaTalk with Craig Allen (US-China Business Council)

Dyplomację ery Donalda Trumpa charakteryzowała rosnąca antychińska retoryka. Państwo Środka zostało nazwane „głównym rywalem strategicznym USA”, a ich administracja rozpoczęła aktywne próby ograniczania chińskiego rozwoju technologicznego i globalnego wpływu ekonomicznego. Wojna gospodarcza objęła takie działania, jak wprowadzenie ceł, zakazów eksportu niektórych produktów i komponentów, zmniejszenie…

Odmienność w organizacji. Czy warto wychodzić poza schemat?

Metafora organizacji jako dobrze naoliwionej, jednorodnej maszyny, w której niepasujące trybiki są usuwane i wymieniane na zgodne ze schematem, wydaje się nie pasować do dzisiejszego świata. Różnorodność traktowana jako potencjał staje się szansą na rozwój i sukces organizacji. Tyle w teorii, co mówi praktyka? Dlaczego…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia