Istnieje duża szansa, że twój szef zdradza pewne cechy wskazujące na osobowość psychopatyczną. W końcu nasiloną psychopatią charakteryzuje się średnio 1 proc. ludzi, w tym trzy razy częściej są to mężczyźni niż kobiety. Do tego zbadano, że psychopaci nad wyraz często zasiadają na kierowniczych stanowiskach. Spotkamy ich szczególnie w branżach związanych z zarządzaniem ludźmi, takich jak biznes, finanse, a ponadto polityce, służbach medycznych oraz mundurowych. Dlaczego tak często psychopatyczni szefowie są skutecznymi liderami? Czy psychopatia to rzeczywiście zaburzenie psychiczne? Jak radzić sobie z szkodzącym nam szefem-psychopatą? Czy istnieją dobrzy szefowie-psychopaci? Rozmawiamy o tym z psycholożką i psychoterapeutką dr Agnieszką Mościcką-Teske z Uniwersytetu SWPS.

Marta JanuszkiewiczOsoby o osobowości psychopatycznej świetnie radzą sobie w biznesie, są skutecznymi szefami. Psychopatów powszechnie znamy jednak z kronik kryminalnych. Czym się różni psychopatyczność jednych i drugich?

Agnieszka Mościcka-TeskePsychopatia nie zawsze jest zaburzeniem psychicznym, lecz jedną z cech osobowości, trzeba więc rozgraniczyć pojęcia: zaburzenie osobowości antyspołecznej (zwanej psychopatyczną) i psychopatia jako cecha osobowości. Naukowcy zajmujący się psychopatią, jak Bob Hare, badali więźniów, stąd psychopatów kojarzymy głównie z kryminalistami. Z dokonywaniem przestępstw wiąże się zaburzenie osobowości antyspołecznej, której wyróżnikiem jest naruszanie norm społecznych i krzywdzenie innych. Takie osoby nie utrzymałyby się w biznesie, bo do funkcjonowania w nim potrzebne jest zachowanie pewnych standardów społecznych.

Marta JanuszkiewiczCo sprawia, że psychopatyczna cecha osobowości sprzyja byciu prezesem, liderem, menedżerem?

Agnieszka Mościcka-TeskeCechy, które towarzyszą nasilonej psychopatii jako cesze osobowości, przekładają się na to, że człowiek może być skuteczniejszy w biznesie i zarządzaniu ludźmi. Najbardziej wyraźną z cech wiążących się z psychopatią jest tendencja do instrumentalnego traktowania innych, czyli do wykorzystania ludzi w celu realizacji własnych interesów. Z tym wiąże się kolejna tendencja w zachowaniu osoby psychopatycznej – do manipulowania innymi. Co wiąże się z używaniem kłamstw czy stosowaniem gróźb lub subtelnych manipulacji, jak np. wyciągnie od pracownika wrażliwych informacji o jego życiu osobistym, by później wykorzystać je do manipulowania nim. Na przykład – to autentyczny przypadek – szefowa wypytuje pracownicę: „jak tam u ciebie w związku?”, a później, kiedy nieelegancko się zachowuje wobec tej pracownicy, a ta pokazuje, że czuje się terroryzowana, szefowa mówi: „co się z tobą dzieje, coś ci chyba nie wychodzi w tym twoim związku, może powinnaś pomyśleć o psychoterapii dla par”.

Przeczytaj także: Zespół zaraża się od lidera

Wśród osób o nasilonej cesze psychopatii obserwowana jest też bardzo duża pewność siebie, przekonanie o własnej wysokiej wartości. To osoby dynamiczne w działaniu, o wysokim poziomie energii, szybko podejmujące decyzje, z czym wiąże się duża odwaga i skłonność do podejmowanie ryzyka. Osoby psychopatyczne nie są również zdolne do empatii, czyli nie posiadają umiejętności współodczuwania czy wczuwania się w to, co czują inni. Ale nie oznacza to, że osoba psychopatyczna jest chłodna emocjonalnie albo nie rozumie emocji innych – wprost przeciwnie: wie, co czują inni; może okazywać ciepło i serdeczność, bo tym zachowaniem dba o własny wizerunek, jednak tak naprawdę celem tego zachowania jest manipulowanie. U osób psychopatycznych obserwuje się też brak zdolności odczuwania poczucia winy. Nawet jeśli ta osoba działa w sposób nieprawidłowy, to tłumaczy to różnymi okolicznościami zewnętrznymi czy wyższą koniecznością lub obarcza winą za tę sytuację innych ludzi.

Marta JanuszkiewiczPsychopatyczni liderzy wyznają zasadę „po trupach do celu”, bo dążenie do niego ułatwia właśnie nieodczuwanie emocji? One często utrudniają zdystansowanie się od problemu i podjęcie trafnej decyzji.

Agnieszka Mościcka-TeskeSpójrzmy, jaką hierarchią wartości posługuje się większość ludzi i jakie sytuacje są dla nich najbardziej stresujące w życiu. Dla większości najbardziej wartościowe i najbardziej stresujące jest to, co się dzieje z ich najbliższymi; na pierwszym miejscu stawiamy dobre relacje z innymi, a dopiero w dalszej kolejności martwimy się o względy finansowe, rozwój kariery, możliwość samorealizacji w pracy. Po pierwsze dbamy o jakość naszych relacji z ludźmi, żeby były życzliwe, przyjazne i szczere, żebyśmy się w pracy lubili. To dla większości z nas jedna z najważniejszych cech i właściwości pracy. A dla psychopaty nie. Jemu nie zależy, żeby inni go lubili – co najwyżej tylko o tyle, o ile przyczyniłoby się to do realizacji jego interesów.

Największą wartością dla psychopaty i jego podstawowym dążeniem jest władza, poczucie, że kieruje innymi, ich zadaniami, że ma na nich wpływ; traktuje ludzi i ich pracę jako osobiste zyski.

Marta JanuszkiewiczPsychopatyczna osoba chce dominować nad innymi, mieć nieprzerwane poczucie władzy i wyższości?

Agnieszka Mościcka-TeskeOczywiście. Największą wartością dla psychopaty i jego podstawowym dążeniem jest właśnie władza, poczucie, że kieruje innymi, ich zadaniami, że ma na nich wpływ; traktuje ludzi i ich pracę jako osobiste zyski. Z psychopatią wiąże się przekonanie o posiadaniu wyższej wartości od innych ludzi. Psychopata kieruje się wyłącznie własnym interesem, przez co nie zależy mu na prawdziwych relacjach czy żeby innym było lepiej.

Marta JanuszkiewiczMówi się, że 1 osoba na 100 jest psychopatyczna. Jak rozpoznać w swoim otoczeniu zawodowym takiego pracownika, kierownika, prezesa? Czy np. po tym, że nieelegancko się wobec nas zachowuje, na granicy mobbingu?

Agnieszka Mościcka-TeskeTaką osobę możemy rozpoznać dość łatwo. Przez to, że manipuluje, używa kłamstw, grozi, wykorzystuje informacje, jakie o nas ma, by nimi szantażować czy wprawiać w zakłopotanie. Trudniej może być, kiedy psychopata zaczyna dbać o swój wizerunek i maskuje swoje cechy. Na początku znajomości, kiedy psychopatyczny pracownik lub szef zaczyna swoją pracę w firmie, można go rozpoznać dzięki temu, że będzie bardzo mało mówił o sobie, swoim życiu osobistym czy przeżyciach. Psychopata nie będzie też za bardzo pokazywać autentycznych emocji – i niech nas nie zmyli pokutujący dziś stereotyp, że okazywanie ich w pracy jest okazywaniem słabości. W wymianie z nim nie ma równowagi, my się zwierzamy, mówimy, co trudnego nas spotkało, a ta osoba niby odpowiada nam na to, co mówimy, ale nie mówi nic o sobie. To może być pierwszy sygnał. Smutek, wstyd, poczucie winy, skrucha – u psychopaty też tego nie ma. Będziemy też czuć, że jego reakcje emocjonalne nie są zbyt autentyczne, że „coś tu jest nie tak”. To jest trudne do ocenienia, bo to raczej kwestia intuicji, ale warto jej wysłuchać. Jest bowiem tak, że nasz mózg zbiera wiele drobnych komunikatów, odczytuje je jako całość i wysyła nam informację z oceną człowieka w danej sytuacji. I możliwe, że najprawdopodobniej się nie mylimy.

Marta JanuszkiewiczAle takie osoby są uwodzicielskie, bardzo lubiane w swoich środowiskach, wspaniale potrafią zaskarbić sobie sympatię otoczenia, więc trudno to podważyć. Do tego rozdają pochwały i potrafią mobilizować przez ganienie… Co jeszcze potrafią?

Agnieszka Mościcka-TeskePotrafią wyczuć, co potrzebują inni i mówić to, co będzie w ich najlepszym interesie w danym momencie oraz co stworzy najlepszą dla nich sytuację czy najlepszy wizerunek wobec danej osoby. Mogą w tym celu stosować ingracjację, podlizywanie się, nadmierne chwalenie. To typowa dla nich strategia.

Wiedzą, jak zaskarbić sobie ludzi. Starają się tak rozgrywać sytuacje, rozdawać zadania, chwalić czy krytykować, każdego pracownika indywidualnie, że każdy z nich co innego o nim czy o sytuacji w firmie wie. Częstym bowiem sposobem manipulowania jest u psychopatów niedzielenie się pełnymi informacjami, niedoinformowywanie pracowników, a nawet wprowadzanie informacji niejasnych, dlatego że wtedy ludzi łatwiej ze sobą skłócać czy wprowadzać niepewność, a szczególnie co do tego, czy mogą zaufać sobie nawzajem. Na przykład: „szef mówi, że premia jest zadaniowa, ale tamtej powiedział, że jest zadaniowa co najmniej 500 zł, a mi o tym nie powiedział. To ciekawe. To pewnie ona dostaje 500 zł, a mi nie chce powiedzieć”. I pracownicy zaczynają mieć pretensje nie do szefa, tylko do siebie nawzajem, ponieważ łatwiej kierować swoje trudne emocje na kogoś na równorzędnym stanowisku niż na autorytet. Znam sytuację, w której szef wprowadzał w zespole konflikty, udzielając ludziom informacji niepełnych albo wręcz kłamliwych, kryjąc w ten sposób nieprawidłowości w kierowanej przez siebie filii firmy. Aby ci nie zgłosili tego do firmy-matki – skłócał ich ze sobą. Odebrał zespołowi oraz jego szefowej premię, zespołowi powiedział, że oni nie dostają premii, a ich szefowa dostaje ją za nich. W rezultacie zespół był wściekły na nią, a nie na dyrektora – który tak naprawdę odebrał premię wszystkim.

Marta JanuszkiewiczCzy za prowadzeniem takich gier nie kryje się również to, że szef-psychopata jest żądny mocnych wrażeń? Takie osoby mają słabą zdolność odczuwania emocji, więc żeby cokolwiek poczuć potrzebują mocnego pobudzenia z innego źródła?

Agnieszka Mościcka-TeskeDokładnie tak, często sami tworzą napięcie w swoim zespole/firmie. Osoby z cechą psychopatii mają duże zapotrzebowanie na stymulację. Wysoki poziom napięcia jest dla nich komfortowy i szukają go. Są w stanie robić dramatyczne dla normalnego człowieka rzeczy, ryzykować, np. wchodzić w nocy w niebezpieczne miejsca, by znaleźć trochę wrażeń.

Marta JanuszkiewiczJak więc radzić sobie z takim szefem czy przełożonym? Czytałam porady, że np. warto go chwalić, co podbudowuje jego egocentryzm, lub rozpraszać w czasie pracy, by nie był tak mocno skupiony na celu, np. włączeniem Facebooka.

Agnieszka Mościcka-TeskeTa ostatnia rada jest zaskakująca, ale rzeczywiście może być skuteczna, bo na chwilę wyłączy go z trybu zadaniowego. Ważne jest, żeby wprowadzać w biurze element pozazawodowy, pozwalający obniżyć napięcie związane z obowiązkami (psychopata będzie dążył do utrzymania wysokiego napięcia, a nawet do podsycania go). Np. żartować, opowiadać zabawne sytuacje, w swobodnej atmosferze spotkać się w grupie na lunchu w stołówce. Można rozładować napięcie przez pozbawienie pracowników uniformów – mam takie doświadczenia, że zdjęcie marynarek, krawatów i siedzenie na luzie podczas zebrania pomaga ściągnąć ludziom maski i wprowadza na inny poziom bycia wśród ludzi.

Psychopata uważa, że inni ludzie są słabsi i gorsi od niego, a im bardziej ktoś będzie pokazywał swoją słabość, tym psychopata będzie miał o nim gorsze zdanie.

Jeśli ustalamy coś z psychopatą, a on później temu zaprzecza, to warto po spotkaniach spisywać to, co zostało ustalone; zanieść (albo zrobić to drogą mailową) dokument do niego, pokazać i zapytać, czy o czymś nie zapomnieliśmy. Wtedy mamy dowód, jaka była decyzja szefa. Warto to robić, bo w manipulacjach psychopaty łatwo się zgubić. Psychopatyczni szefowie rozgrywają relacje interpersonalne, warto więc też zadbać, by kontakty z nim były wyciągnięte na widok publiczny. Żeby nie rozmawiać z nim za zamkniętymi drzwiami, tylko np. na korytarzu, by słyszeli to inni pracownicy.

Co do pochwał, ich bardziej potrzebują szefowie narcystyczni niż psychopatyczni. Ci drudzy od razu wyczują, że ktoś chce nimi manipulować i odczuwają wobec nich jeszcze większą pogardę. Psychopata uważa, że inni ludzie są słabsi i gorsi od niego, a im bardziej ktoś będzie pokazywał swoją słabość, tym psychopata będzie miał o nim gorsze zdanie. W zamian lepiej wychwalać siebie i budować własny wizerunek, przez np. podkreślanie swoich zalet: „jestem taka punktualna, odpowiedzialna, mam zawsze uporządkowane i rzetelnie prowadzone papiery”. Używałabym takich słów, bo dzięki temu psychopata zakoduje sobie, że ten pracownik jest rzetelny, odpowiedzialny i punktualny. A to dla psychopaty bardzo ważne. Nie próbujmy za to rywalizować z nim lub się z nim porównywać – bo przecież to on jest zawsze lepszy od nas.

Marta JanuszkiewiczCzy szef-psychopata oczekuje od pracownika postawy poddańczej?

Agnieszka Mościcka-TeskeBędzie to wtedy strategia przetrwania w firmie, a nie na rozwój w niej. Istnieje bowiem ryzyko, że jeśli ktoś zejdzie do najgłębszych poziomów uległości – będzie się na wszystko zgadzał, nie będzie reagować na niesprawiedliwe zachowania – to stanie się najsłabszym ogniwem w zespole i łatwym celem ataków. Kiedy psychopata będzie przeżywał coś dla siebie trudnego, rozładowywania będzie szukał właśnie na tym najsłabszym. Psychopaci już z góry uważają wszystkich za gorszych, słabszych, głupszych, których można wykorzystać, więc jeśli ktoś pokazuje się jako słabszy i bezbronny, tym gorzej dla niego.

Przeczytaj także: Recepta dla prezesa

Marta JanuszkiewiczCzy psychopata wyżywa się na innych również wtedy, gdy sam odnosi porażkę?

Agnieszka Mościcka-TeskeTak. Jego świat emocjonalny nie jest poukładany, bo trudno mu odczuwać emocje i mieć do nich dostęp, a szczególnie do tych trudnych – smutku, wstydu, złości, poczucia winy. Za to łatwo mu odczuwać takie intensywne energetycznie emocje, jak złość, gniew, wściekłość. Psychopata będzie miał potrzebę, żeby je pokazać i rozładować, i to niekoniecznie na osobie czy sytuacji, która je wywołała – lecz po prostu na słabszym.

Marta JanuszkiewiczCzy może istnieć dobry szef-psychopata?

Agnieszka Mościcka-TeskeOczywiście, że tak. Psychopatia to cecha, która jest bardzo potrzebna. Bez niej nie dałoby się wytrzymać napięcia związanego z ryzykiem, kryzysami, zagrożeniem konkurencją czy stawaniem przed trudnymi decyzjami. W chwili kryzysu te osoby nie mówią: „i już jest po nas”, lecz potrafią się szybko zmobilizować, spiąć ludzi i zarządzić kolejne rozwiązania. Śmiem twierdzić, że większość osób na kierowniczych stanowiskach ma bardziej nasiloną cechę psychopatyczną niż większość społeczeństwa. Jeśli nie przysłania ona wszystkich innych albo jest ciut podniesiona, wtedy można być naprawdę dobrym szefem. Ona bardzo pomaga zarządzać innymi, ważne jednak, by była równoważona przez empatię, umiejętność komunikacji i wysoki poziom etyki.

Ekspert

Agnieszka Mościcka-Teske

dr Agnieszka Mościcka-Teske

Psycholożka, psychoterapeutka Gestalt, interwentka kryzysowa w sprawach o mobbing i molestowanie, wykładowczyni Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Zajmuje się problematyką stresu i sposobów radzenia sobie z nim, z uwzględnieniem czynników indywidualnych i środowiskowych, które chronią przed jego negatywnymi skutkami. Jest autorką szeregu artykułów naukowych na temat stresu zawodowego i mobbingu.

Rozmawiała

 

Marta Januszkiewicz

Ocena technologii jako metoda zarządzania innowacjami w zielonej transformacji (podcast)

Innowacyjność stała się trendem i wartością samą w sobie. Nowoczesne rozwiązania mogą realizować rozmaite cele oraz wspierać różne dziedziny naszego życia. Wyzwania związane z transformacją energetyczną i tzw. Zielonym Ładem wymagają innowacji technologicznych. Jakich rozwiązań potrzebujemy, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania transformacji energetycznej? Jak wybierać…

Tworzenie innowacji społecznych w środowisku akademickim i biznesowym – case study Politechniki Warszawskiej (podcast)

Popularyzację osiągnięć polskiej nauki rozumiemy jako zaangażowanie naukowców w proces przełożenia wyników przeprowadzonych badań na działania aplikacyjne, które służą rozwiązywaniu istniejących problemów społecznych. Jaką rolę pełnią dydaktycy w kontekście innowacji społecznych? Czym jest społeczna odpowiedzialność nauki, czy i po co przekładać wyniki prowadzonych prac badawczych…

Kształtowanie proinnowacyjnej kultury przez działania w europejskiej sieci uniwersytetów Una Europa (podcast)

Kraje Unii Europejskiej od lat kładą duży nacisk na to, by zapewnić swoim obywatelom najwyższy poziom kształcenia. Z tego względu jedenaście wiodących europejskich uniwersytetów badawczych połączyło siły, aby stworzyć wyjątkowy sojusz – Una Europa. Na czym polega innowacyjność tej inicjatywy? Jak o uniwersytet postrzegają twórcy…

Determinanty innowacji społecznych – perspektywa teoretyczna i praktyczna (podcast)

Celem innowacji społecznych jest polepszenie jakości życia osób, narodów czy społeczności. Unikalność tych rozwiązań może wynikać z wdrażania zupełnie nowych pomysłów, ale także z innego zastosowania dotychczas znanych metod. Innowacje społeczne mają być odpowiedzią na rosnące problemy współczesnego świata, takie jak: pogłębiające się nierówności społeczne,…

Praca Headhuntera - czym kieruje się podczas rekrutacji? Iga Dolipska (Supesu Recruitment) - podcast

Polskie firmy mają coraz więcej trudności w znalezieniu pracowników o wąskiej specjalizacji i unikalnych kwalifikacjach. W takich sytuacjach okazuje się, że zwykła rekrutacja nie wystarcza. Potrzebny jest łowca talentów, który znajdzie idealnego pracownika na dane stanowiska. Headhunterzy - bo o nich mowa, dysponują unikalną wiedzą…

Jak wspierać pracowników w sytuacji wojny? (podcast)

Choć wojna toczy się poza granicami naszego kraju, to od samego początku Polacy bardzo angażują się w pomoc Ukrainie. Niosą pomoc, wspierają i udzielają schronienia tym, którzy go potrzebują. Takie działania, mimo że słuszne i szlachetne mają wpływ na naszą kondycję psychiczną. Przygnębienie i niepokój…

Motywowanie w trudnych czasach — jak nie zabić motywacji? (podcast)

Zmotywowany zespół lepiej pracuje, jest wydajny i z entuzjazmem podejmuje nowe, zawodowe wyzwania. W postpandemicznych niestabilnych czasach niełatwo jest utrzymać motywację pracowników. Zarówno działy HR, jak i liderzy zadają sobie pytanie — co zrobić, aby ludziom chciało się pracować? Jaką funkcję pełnią finansowe i pozafinansowe…

Projektujemy innowacje z impaktem społecznym (podcast)

W kolejnym odcinku podcastu Innowacyjnie o innowacjach rozmawiamy projektowaniu innowacji z impaktem społecznym. Pokażemy co zrobić, aby firmy oferujące takie innowacyjne produkty i usługi spełniały oczekiwania klientów, właścicieli i jeszcze dodatkowo – beneficjentów swoich działań. Przeanalizujemy - czym różni się projektowanie „zwykłych” innowacji od projektowania…

Psychologia marketingu w praktyce

Kluczem do podejmowania dobrych decyzji podczas tworzenia kampanii reklamowych jest nie tylko wiedza, ale także zrozumienie. Z tego względu psychologia jest bardzo ważnym narzędziem w rękach każdego marketera. Nie jest to zaskoczeniem - w końcu zachowania klientów są powiązane z jego emocjami, osobowością, potrzebami czy…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2022/2023

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Różnorodność w zespole (podcast)

Różnorodność w zespole dotyczy nie tylko płci, pokolenia czy pochodzenia, ale także osobowości i stylu działania. W tej odmienności ważne jest to, by pośród wielu różnic widzieć wspólny cel. Nie bez powodu mówi się, że różnorodne zespoły osiągają lepsze wyniki. Jak zatem umiejętnie wydobywać potencjał…

Rozwój lidera - Magdalena Hauptman (Orange) - podcast

Praca lidera nie jest łatwa - wspieranie zespołu, organizowanie obowiązków i rozwiązywanie konfliktów, to tylko część zadań na tym stanowisku. Duże znaczenie mają również komunikatywność, wewnętrzna motywacja, a także dążenie do rozwijanie siebie oraz pracowników. Jednak czy to wystarczy, by być dobrym przywódcą? Obraz idealnego…

Roślinne mięso - od studentki neurokognitywistyki do businesswoman - Iga Czubak (Roślinny Qurczak) podcast

Nawet najmniejsza zmiana w życiu może nieść za sobą spektakularne efekty. Tak było w przypadku Igi Czubak, założycielki marki Roślinny Qurczak i twórczyni roślinnego substytutu mięsa drobiowego. Mimo że jest to jej pierwszy biznes, w ciągu kilku miesięcy sprawnie udało jej się uruchomić zakład produkcyjny…

HR w branży budowlanej - zarządzanie zmianą, różnorodność i digitalizacja - A. Niziołek (Hilti) -…

Branża budowlana w Polsce przeżywa intensywny rozkwit. Nowe technologie, coraz bardziej zaawansowane narzędzia oraz powszechna digitalizacja sprawiają, że firmy muszą dynamicznie dostosowywać się do nowej rzeczywistości. Taka sytuacja jest wyzwaniem również dla działów HR. Jak zarządzać zasobami ludzkimi w tak trudnej i konserwatywnej branży, związanej…

Wsparcie psychologiczne jako benefit przyszłości - Krystyna Matysiak (Generali Polska) - podcast

W czerwcu 2021 roku Generali wprowadziło nowy benefit dla pracowników – wsparcie terapeutyczne. Do dziś skorzystali oni już z ponad 400 sesji z terapeutami. Czy to zwiastun zmian w zakresie pozapłacowych dodatków do pensji? Które benefity wyróżniają pracodawców? W jaki sposób powstał pomysł na wdrożenie…

O zarządzaniu projektami (podcast)

Współcześnie prowadzenie projektów to podstawowa umiejętność w świecie biznesu. Powinni ją posiadać nie tylko menedżerowie, ale także wszyscy specjaliści, którym zależy na efektywnym i samodzielnym realizowaniu się w swojej branży. Zarządzanie projektami to przede wszystkim umiejętność sprawnego rozplanowania zadań i podzielenia całego procesu realizacji projektu…

Rola zaufania w zarządzaniu i rewolucji technologicznej - Dariusz Piotrowski (DELL) - podcast

Ostatnie wydarzenia na świecie oraz kolejne fale pandemii sprawiły, że właśnie teraz zaufanie stało się ważniejsze niż kiedykolwiek. Przewiduje się, że w kolejnych latach, to połączenie zaufania i technologii będzie kluczem wzrostu gospodarczego. Czy możemy zatem twierdzić, że popularyzacja cyfrowych kompetencji wywołuje pewność względem technologii…

Synergia i współpraca - czy to podstawa pracy lidera? Piotr Dziwok (Shell) - podcast

Wpływowe umysły świata biznesu bardzo wyraźnie nawołują do działań promujących wymianę poglądów i dzielenie się doświadczeniami. Liderzy oraz osoby odpowiedzialne za najważniejsze decyzje na poziomie globalnym i krajowym, łącząc swoje siły, mogą zmienić bardzo wiele. Zanim jednak liderzy staną się liderami, przechodzą pewną ścieżkę. Uczą się…

Od kandydata do ex-pracownika - jak zwinny HR wspiera Candidate Experience (podcast)

Rynek pracy to miejsce, w którym spotykają się potrzeby dwóch stron — pracodawców i pracowników. Do niedawna, często spotykany był model polityki firm, który zakładał, że to pracownik powinien zabiegać o zatrudnienie. Jednak od kilku lat trend ten uległ zmianie i to pracownicy dominowali na…

Od marketera do lidera. O sukcesie w branży fintech - Karol Sadaj (Aion Bank Polska)…

Od 40 tysięcy klientów do ponad miliona w zaledwie dwa lata - brzmi nieprawdopodobnie? A jednak! Taki sukces wygenerował dla marki Revolut Karol Sadaj, gość webinaru z cyklu Rozmowy z Liderami. Wszyscy wiemy, że zarządzanie to zestaw procesów, które podtrzymują funkcjonowanie organizacji. To właśnie one…

Jak zwiększyć rynek innowacji społecznych w Polsce? (podcast)

Powszechnie wiadomo, że rozwój gospodarczy, oznacza więcej niż rozbuchane wskaźniki ekonomiczne. Prace nad ewolucją innowacji technologicznych pochłaniają ogromne pieniądze inwestorów czy instytucji publicznych. Nieustannie szukamy rozwiązań które lepiej odpowiedzą na potrzeby użytkowników i pozwolą zarobić z nawiązką. A gdyby tak podczas tworzenia, od początku myśleć…

Paradygmat Quality of Life (Jakości Życia) w kształtowaniu strategii rozwojowych instytucji publicznych i organizacji gospodarczych…

„W warunkach systemu demokratycznego cele rozwojowe powinny nawiązywać do zasady solidaryzmu społecznego i międzynarodowego i być formułowane w logice wzrostu poziomu Jakości Życia (Quality of Life) we wszystkich jej wyznacznikach. W formułowaniu tak rozumianych celów rozwojowych uczestniczą nauki społeczne. Nauki ekonomiczne wnoszą swój wkład stwarzając…

Przepis na szczęśliwego pracownika - jak zarządzać dobrostanem zespołu (podcast)

Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik jest bardziej efektywny i zmotywowany. Warto jednak zastanowić się, co należy zrobić, by zagwarantować ten dobrostan współpracownikom. Jakie są dobre praktyki well-beingu? Czy HR i komunikacja powinny działać razem, czy oddzielnie? Na te i wiele innych pytań odpowiada…

Prestiżowe zawody - co o nich wiemy? (podcast)

Branża, wysokość zarobków, a może użyteczność społeczna? Co tak naprawdę wpływa na nasze postrzeganie określonych profesji jako prestiżowe? W swojej definicji prestiż jest renomą i odzwierciedleniem wysokiej wartości, którą nadajemy ludziom, miejscom oraz przedmiotom. Czy istnieją określone czynniki decydujące o tym, czy dany zawód możemy…

Kapitał na innowacje, czyli polowanie na inwestora (podcast)

Czy dobry pomysł na innowację, to wszystko czego potrzebujemy, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie? Okazuje się, że nie. Poza ideą warto od początku pomyśleć o źródle finansowania innowacyjnego przedsiębiorstwa. Na rynku jest teraz sporo środków do wykorzystania. Pojawiły się nawet takie, które przy ocenie…

Nowy system identyfikacji wizualnej Uniwersytetu SWPS

Czy wiecie, że właśnie w tym roku Uniwersytet SWPS obchodzi swoje 25-lecie? Jak rozpoczęła się historia jedynego jak dotąd Uniwersytetu prywatnego w Polsce? Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy grupa naukowców Polskiej Akademii Nauk podjęła śmiałą decyzję o utworzeniu uczelni, która będzie kształciła na…

Organizational design – czego nauczyliśmy się w pandemii i jak tę wiedzę wykorzystać? (podcast)

Dla współczesnych organizacji największym wyzwaniem nie są same zmiany, lecz tempo, w jakim się one dokonują. Pandemia sprawiła, że z dnia na dzień musieliśmy przeorganizować niemal cały system pracy. Jednak oprócz procesów i procedur zmieniły się również inne elementy organizacji – jej kultura, relacje oraz zachowania…

Strategie HR w dobie zmiany – jak je dostosować? (podcast)

Zarządzanie zasobami ludzkimi to strategiczny obszar funkcjonowania wielu organizacji. Jak misja, wizja i strategia firmy wpływają na strategię HR? Jak istotne są wartości w działalności firm? Jak ważne jest przywództwo i rola lidera? Jaka jest strategiczna rola HR w cyklu życia pracownika? Jakie pojawią się…

Samoorganizacja w zarządzaniu – jak budować efektywne zespoły? (podcast)

Czym jest samoorganizacja? Czy każdy zespół może działać w ten sposób? Jakie wyzwania pojawiają się w związku z wprowadzeniem tego modelu pracy w zespole? Jak sobie radzą liderzy, a jak członkowie zespołów projektowych? Gdzie leży sprawstwo w samoorganizacji? Jak można wzmacniać samoorganizację? Jak zarządzać w zespołach, w których…

Kryzysy, porażki i zmiany - czyli paliwo innowacji

Jesteśmy uczeni, że kryzys jest czymś złym, a tymczasem świat żyje i funkcjonuje dzięki zmianom, które często wywołuje właśnie on. Liczba światowych kryzysów rośnie i dotyka nas wszystkich w tym także organizacje. W tym odcinku „Innowacyjnie o Innowacjach” drążymy temat kryzysów, porażek i pivotów w…

Zarządzanie informacją z perspektywy lidera

Jak zarządzanie informacją przekłada się na zarządzanie ludźmi? Jak liderzy skutecznie wykorzystują metody analizy danych w swojej pracy? Czego nauczyła nas pandemia w odniesieniu do strategii zarządczych? Skąd liderzy wiedzą, co konkretnie zadziała w obecnej sytuacji społecznej i ekonomicznej, kiedy zarządzamy serią kryzysów? Jak oceniać…

HR i IT – synergia współpracy

Zarządzanie zasobami ludzkimi w dobie digitalizacji to duże wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Jakie trendy technologiczne obserwujemy obecnie w HR? Czy automatyzacja działań to szansa czy zagrożenie? Jakie narzędzia mogą pomóc pracownikom, a jakie pracodawcom? Czy jest możliwa kariera HR w IT i…

Prototypowanie i testowanie, czyli jak nie wylać innowacji z kąpielą? (podcast)

Planujesz wdrożenie na rynek innowacyjnego produktu lub usługi? Masz pomysł na przełomowe rozwiązanie? A może stworzyłeś już pierwszą wersję prototypu? Jeśli tak, nadszedł czas, aby zejść na ziemię i zweryfikować to, co wypracowałeś w rozmowach z klientami. W kolejnym odcinku podcastu „Innowacyjnie o innowacjach” dowiesz…

Jak budować kompetencje liderskie w postpandemicznej rzeczywistości? (podcast)

Przyspieszona przez pandemię koronawirusa rewolucja technologiczna wprowadziła wiele zmian w dotychczasowym sposobie pracy wielu z nas. Do liderek i liderów nowego świata będzie należało przemyślenie strategii wprowadzania nowych technologii do DNA organizacji. Wraz z Jowitą Michalską, CEO Digital University, rozmawiamy o budowaniu kompetencji – nie…

Wyzwania project managera – jak skutecznie zarządzać projektami? (podcast)

Jaki powinien być dobry project manager i czy każdy może nim zostać? Jak efektywnie zarządzać projektami? Jakie narzędzia mogą w tym pomóc? Jakie są największe wyzwania project managera w organizacji i poza nią? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na tym stanowisku i czy można ich…

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem? Jakie systemy motywacyjne są najbardziej skuteczne? Jak nagradzać pracowników, gdy nie mamy dużego budżetu? Czy…

Innowacyjnie o innowacjach – nowy cykl podcastów Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS

Jakie będą innowacje jutra? Czy jesteśmy na nie gotowi? Czemu i komu będą służyły? Między innymi na te pytania odpowiadamy w nowym cyklu podcastów „Innowacyjnie o innowacjach” Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS. Wraz z ekspertkami i ekspertami różnych dziedzin zgłębiamy temat tworzenia innowacji z impaktem społecznym, które…

Pomysł na innowację – jak wybrać ten najlepszy? (podcast)

Świat zmienia się nieustannie. Dotyczy to również innowacji, które dziś wymagają odmiennych założeń i nowego podejścia do ich wdrażania. Miano innowacji społecznych zyskują zarówno rozwiązania z obszaru nauk społecznych, jak i sektora zaawansowanych technologii. To konieczność, bo liczba skomplikowanych problemów, przed którymi stoimy jako ludzkość,…

Odpowiedzialne przywództwo – jak być liderem i zachować zdrowe ego? (podcast)

Rywalizacja to nieodłączna część życia lidera, jednak zachowanie zdrowego ego to często klucz do sukcesu. Co zrobić, by spełniać własne ambicje, mieć poczucie kompetencji i sukcesu, a jednocześnie być liderem odpornym na presję niezdrowej rywalizacji? Jak mieć dystans do siebie i innych? Jak zachować racjonalne…

ChinaTalk with Dominik Declercq (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)

Chiny niezmiennie od dziewięciu lat są liderem przemysłu samochodowego – odpowiadają za jedną trzecią globalnej sprzedaży aut. Chińskie firmy mają w swoich rękach połowę rynku lokalnego, również stopniowo budują międzynarodową obecność. Na fali zielonej rewolucji kraj stał się największym producentem i konsumentem samochodów elektrycznych. To…

Błędy w zarządzaniu – dlaczego nie stać nas na niedocenianie pracowników? (podcast)

Menedżer w swojej pracy może popełnić wiele rozmaitych błędów. Zła decyzja finansowa, nieodpowiednio sformułowana strategia, wadliwie przeprowadzona zmiana. Każdy z nich ma swoje konsekwencje. Najczęstsze błędy, to jednak te popełniane w relacji ze współpracownikami. Konsekwencje tych potknięć są długofalowe i bardzo kosztowne nie tylko dla…

Employer branding – jak dbać o pozytywny wizerunek firmy?

Budowanie wizerunku firmy to ważny element strategii organizacji. Atrakcyjny pracodawca przyciąga dobrych pracowników, a to pozwala na realizowanie celów biznesowych. Od czego zacząć employer branding i dlaczego warto to robić? Jak budować markę pracodawcy wewnątrz organizacji? Jak pracownicy mogą przyczynić się do budowania dobrego wizerunku…

Zmiany i transformacje z perspektywy lidera - Joanna Średnicka (Pracownia Gier Szkoleniowych)

Wprowadzanie zmian w organizacji to złożony i czasochłonny proces, w którym lider musi wykazać się wieloma umiejętnościami. Jak zatem z sukcesem wprowadzać zmiany? Jakie czynniki ludzkie mogą ułatwić ten proces? Jak inspirować innych do podążania za zmianą? Jak powstaje wizja przekładająca się na konkretną zmianę…

ChinaTalk with Peggy Liu (Joint US–China Collaboration on Clean Energy)

Jak bardzo zielona będzie chińska transformacja? W zeszłym roku Chiny ogłosiły, że osiągną neutralność węglową do 2060 r., zaś w swoim nowym Planie Pięcioletnim na lata 2021–2025 zadeklarowały liczne, ambitne cele związane z zielonymi technologiami i przemysłem. W niezwykle szybkim ruchu w kierunku zielonej transformacji…

Agile – zwinne zarządzanie w praktyce (podcast)

Czym jest agile, czyli zwinne zarządzanie, i czym różni się od tego „klasycznego”? Czy pojęcia takie jak scrum, kanban, lean, devops mają coś wspólnego z agile? Dlaczego w zwinnych metodach zarządzania zespół odgrywa tak ważną rolę? Jak w zwinnym zarządzaniu wygląda rola klienta? O zwinnym…

Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Jak im przeciwdziałać? (podcast)

Pracownicy doświadczający przemocy w postaci mobbingu czy dyskryminacji nie zawsze wiedzą, do kogo zgłosić się z tym problemem i jak poradzić sobie z trudną sytuacją, w jakiej się znaleźli. Proces związany z udowodnieniem przemocy lub dyskryminacji w miejscu pracy jest często długi i skomplikowany, a…

Jak być dobrym liderem w branży IT? Między władzą, a odpowiedzialnością. Krzysztof Szukieć (Stepwise)

Dojrzałość lidera – co to znaczy? Jak dojrzewa się do bycia liderem, a nie jedynie „szefem”? Czy tę dojrzałość pewnego dnia po prostu się osiąga, czy może ciągle należy do niej dążyć? Jak tę cechę w sobie wzmacniać? Czy przewodzenie ludziom to „władza” czy raczej…

Zarządzanie ryzykiem i ryzyko zarządzania – case study GameStop (podcast)

Nieodłączną częścią świata biznesu i finansów jest ryzyko. Zarządzanie firmą oraz inwestycjami to działalność, w której można równie wiele zyskać, co stracić. Ponownie przekonujemy się o tym, obserwując amerykańską sieć sklepów z grami GameStop – jej pełna niespodzianek historia jeszcze się nie zakończyła i wciąż jest…

Ruszyła rekrutacja na studia z obszaru zarządzania 2021/2022

Myślisz o założeniu firmy, chcesz nauczyć się zarządzać projektami, a może po prostu zamierzasz w przyszłości być dobrym szefem i skutecznym liderem? Sprawdź studia z Zarządzania na Uniwersytecie SWPS, które odpowiadają wymogom współczesności i nadchodzącym wyzwaniom środowiska pracy. Proponujemy unikatowy program łączący teorię z praktyką…

Zespoły wielokulturowe i wielopokoleniowe. Jak nimi zarządzać? (podcast)

Dynamiczne zmiany społeczno-gospodarcze wymagają od przedsiębiorców większej niż kiedyś otwartości i elastyczności. Wdrożenie odpowiedniej polityki zarządzania różnorodnością może zapewnić firmie prawidłowy rozwój i przynieść wiele korzyści. Różnice między pracownikami dotyczące wieku, płci czy pochodzenia etnicznego mogą się okazać źródłem przewagi konkurencyjnej. Różnorodność zespołu to większa…

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia logo white kopia